Spring til indhold

Kompetenceudvikling af pædagoger

I Verdens Bedste Robotby har dagplejen og børnehuse mulighed for at booke forløb med læringskonsulenterne, der kan give inspiration og værktøjer til, hvordan de kan arbejde med teknologiforståelse, programmering m.m. Derudover har flere børnehuse været med i projekterne "Coding Class Toddlers" og "filosofiske samtaler om teknologi".

Kompetenceudvikling af pædagoger

Science og teknologi i børnehøjde

I løbet af 2023-2025 vil al pædagogisk personale i Odense kommunes kommunale og selvejende børnehuse og dagplejen deltage i kompetenceudviklingsforløbet ’Science og teknologi i børnehøjde’. Forløbet er skræddersyet til dagplejen, vuggestuerne og børnehaverne og har fokus på leg og undersøgende tilgange.

Projektet er et ambitiøst forsknings- og udviklingsprojekt, som har til formål at berige børnenes oplevelse af natur, udeliv og science med afsæt i en legende og undersøgende tilgang med det pædagogiske personale.

Odense Kommune og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole samarbejder om dette udviklings- og forskningsprojekt, som støttes af Novo Nordisk Fonden med 6 millioner kroner.

I løbet af et ni måneders kompetenceudviklingsforløb vil de pædagogiske medarbejdere blive præsenteret for forskellig viden og værktøjer, der kan inspirere til arbejdet med natur og naturfænomener, teknologi og matematisk opmærksomhed. Hele tiden med fokus på leg og miljøer der tager udgangspunkt i børnenes nysgerrighed og undren for den omkringliggende verden.

 

Dekorativ 

 

Filosofiske samtaler om teknologi 

I 2021 var flere børnehuse i Odense Kommune med til at udvikle og facilitere filosofiske samtaler om teknologi med børnehavebørn sammen med Syddansk Universitet. Gennem projektet har børn og det pædagogiske personale i fællesskab undersøgt forskellige emner, spørgsmål og dilemmaer gennem dialog og samtale med hinanden om teknologi. Aktiviteterne lægger op til en filosofisk tilgang til arbejdet med børnenes teknologimøde, da samtalerne giver mulighed for at børnene undrer sig over og stiller spørgsmålstegn til teknologien og dens anvendelighed.

Dagtilbudsområdets læringskonsulenter kan bookes til forløb med filosofiske samtaler om teknologi i børnehuse.

Derudover har Robotdage for de yngste budt på filosofiske samtaler om teknologi. Du kan finde aktiviteterne for Robotdage for de yngste her.

 

Coding Class Toddlers

I perioden 2020-2021 har 41 børnehuse i Odense Kommune været i gang med at stifte bekendtskab med tidlig kodning gennem forløbet Coding Class Toddlers. I forløbet leger børn og voksne med robotter, digitale såvel som analoge materialer og undersøger kodning gennem historiefortælling.

Forløbet blander kendte redskaber for børnene, som LEGO og tegning, og nye, som teknologien blueboots og programmet Scratch Junior. Coding Class Toddlers har understøttet at børnene i højere grad har fået et kendskab til teknologi i dagtilbud som en naturlig del af deres leg og dermed givet børnene forudsætningerne for at bruge teknologien som redskab i deres fantasi. Derudover har børnene og det pædagogiske personale stiftet bekendtskab med den digitale verden.