Coding Class
For at blive Verdens Bedste Robotby i børnehøjde, kan Odenses 6. klassere deltage i et undervisningsforløb, kaldet Coding Class, hvor kodning er i højsædet.

Coding Class er et 5-dages undervisningsforløb, som afholdes i Odense og udbydes til alle 6. klassere i kommunen. Projektet har fokus kodning og kreative færdigheder indenfor spilprogrammering. Eleverne vil gennem deres forløb stifte bekendtskab med følgende to programmer: Scratch og Pikselapp. Ved hjælp af de to programmer kan eleverne få smag for, hvad det vil sige at være medskaber i den digitale verden. Det færdige produkt vil være et computerspil.
Idéen bag konceptet er at få kendskab til og forståelse for kodning og programmering. Projektet giver mulighed for, at eleverne opnår praktisk forståelse for nogle af de bagvedliggende faktorer i forbindelse med arbejde i IT. Ligeledes er målet at skabe god digital forståelse ved hjælp af elevernes egen kreativitet og faglighed.
Projektets arbejdsforløb
Dag 1-2: Forberedende arbejde
Her skal eleverne lære programmerne at kende og aktivt anvende deres kreative sider, når de skal skabe idéer og design til deres faktiske computerspil.
Dag 3: Kodning
På den tredje dag vil eleverne være klar til at arbejde med selve spilprogrammeringsprocessen, hvortil de skal anvende programmet Scratch.
Dag 4-5: Præsentation
Eleverne er nu ved at være i mål med deres endelige produkt. Hertil skal de lave en præsentation af spillet i Google Slides.Alle computerspil bliver evalueret af fagprofessionelle, og de bedste spil går med videre til den endelige konkurrence, som afholdes på et senere tidspunkt.
Læs mere om Coding Class her.