Spring til indhold

Rammerne i Dyrup Børnehus

Beskrivelse af børnehusets indretning og udendørs rammer

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt


Børnehuset er en et-plans-bygning fra 1960’erne, som senere har fået lavet en tilbygning for at udvide stuerne. Børnehuset indeholder en garderobe, et køkken/alrum, to store stuer, puderum, en lille hems, personalestue og kontor. Derudover har vi en dejlig legeplads med klatretræer, en stor sandkasse, gynger, rutsjebane, fodboldbane, cykler, legehus, og masser af gemmesteder.

 

Vi arbejder struktureret med at visualisere dagens gang og indhold på tavler, samt ved hjælp af piktogrammer. Vi prioriterer at dele børnene op i mindre læringsgrupper igennem hele dagen, og vi skifter læringsrum så alle børn har mulighed for at være både inde og ude i løbet af dagen.

 

Vi benytter os af nærmiljøet, herunder faciliteter på Højmeskolen og legepladser, ligesom vi tager på udflugter til fx Odense zoo, til teater eller andet spændende. Om fredagen har vi fællesdag, hvor vi ofte laver aktiviteter på tværs af stuerne og holder fredagsdisko. Vores læringsmiljøer indrettes og forandres, så de er fleksible og dynamiske, med det formål at understøtte de aktuelle behov hos børnene og de voksnes pædagogiske arbejde.

 

I Dyrup Børnehus har vi en interesse i at understøtte børns kendskab til den verden de er medskabere af og derfor arbejder vi ofte med udgangspunkt i ”Science og Teknologi”, hvor vi undersøger natur og naturfænomener, passer vores vandrende pinde og Congo-snegle, leger med robotter og anden teknologi. Vi vil ligeledes gerne fremme børnenes evner til at kommunikere med deres omgivelser og derfor har vi aktivt fokus på sproglig udvikling, ved dagligt at lave rim og remser, synge, dialogisk læsning og tage pædagogisk afsæt i 10 sprogstrategier:

  1. Følg barnets interesse
  2. Brug åbne spørgsmål (hvad, hvordan, hvorfor og lign.)
  3. Vent på barnets svar – giv god tid
  4. Fortolk og udvid, hvad barnet siger
  5. Hjælp barnet med at sætte ord på
  6. Forklar ord, som barnet ikke kender i forvejen
  7. Relatér til noget, barnet kender
  8. Udnyt de sproglige kompetencer, barnet har i forvejen
  9. Ret ikke barnets fejl direkte, men gentag det rigtige
  10. Leg med sproget, når det er muligt – rim, remser og vrøvl