Spring til indhold

Unsgård Børnehus rammer

Beskrivelse af børnehusets indretning og udendørs rammer

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

Vores børnehus er indrettet funktionsopdelt, det vil sige, at alle rum har en funktion, som børnene kan benytte. På den måde skaber vi plads til flere forskellige læringsmiljøer. Vi har følgende etablerede læringsrum: motorikrum, interaktivt gulv, teater/drama og læringsrum til konstruktionslege.

 

Desuden etablere vi fordybelsesrum ude og inde efter behov. Vi arbejder hele tiden på at skabe den bedst mulige kontinuitet og sammenhæng for børnene. Det gør vi ved at have en synlig organisering/struktur i hverdagen.

 

Vores vuggestuegruppe arbejder ud fra en tryg og genkendelig hverdag, hvor børnene oplever kendte rammer og rutiner. Vi mener, det er en del af børns dannelse, at de fra små lærer at deltage i dagligdagens gøremål. Derfor starter vi allerede i vuggestuen med, at børnene deltager i borddækning og andre små praktiske opgaver.

 

Vi oplever, at de små praktiske opgaver skaber glæden og begejstring hos børnene samtidig med, at det har en betydning for fællesskabet at gøre noget sammen med andre. Det er også i disse sammenhæng, at vi har fokus på at udvikle børnenes sociale kompetencer.

 

I læringsgrupperne er der er tilknyttet en fast pædagog. Børnene spiser deres frokost i læringsgrupperne, for herigennem sikrer vi, at børnene dagligt har kontakt til pædagogen, som de har den tætte relation til. 3 dage om ugen arbejdes der i læringsgrupperne/fordybelsesgrupperne med udgangspunkt i de pædagogiske læreplaner.

 

Vi har en dejlig stor legeplads, som vi benytter hver dag. Her kan vi udfolde os motorisk på tarzanbanen, gyngerne og cyklerne. Sanserne stimuleres gennem bålpladsen, vandbanen og sandkasserne. Der er mulighed for at undersøge naturen lige fra planternes tilblivelse til at fordybe sig i små biller, edderkopper m.m.