Spring til indhold

Pædagogik i Stærekassen Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vi lægger vægt på, at Stærekassen er et åbent og indbydende sted med en afslappet og menneskevenlig atmosfære, hvor børn og voksne trives.

Forældresamarbejdet med barnet i fokus er vigtigt for barnets udvikling og trivsel, så det vægter vi højt.

I vuggestuen har vi fokus på nærvær, omsorg og tryghed. Vi er tæt på børnene og guider dem igennem hverdagens samvær og aktiviteter. Hverdagen er genkendelig og foregår i børnenes tempo. Samtidig er vi fleksible, rummer det enkelte barn og udfordrer børnene lige tilpas. Vi laver aktiviteter sammen med børnehaven.

I børnehaven har vi lige nu 3 aldersopdelte grupper. Aldersgrupperne og deres faste voksne er som hovedregel på deres respektive stuer om formiddagen, hvor der foregår leg, samvær og aktiviteter. I løbet af eftermiddagen samles stuerne. Vi laver også aktiviteter på tværs af stuerne, så børnene har mulighed for samvær på kryds af tværs af stuetilhørsforhold og alder.

I løbet af dagen skaber vi rammer og muligheder for leg og aktiviteter. Det er vigtigt, at børn har plads og frihed til at udfordre sig selv og hinanden. I legen og samværet med hinanden øver de sig, under voksenvejledning, i at blive selvstændige og selvhjulpne individer, der kan mærke, hvad de har behov for og lyst til – i samspil med andre.

Vi arbejder indenfor rammerne af Den Styrkede Pædagogiske Læreplan med at sikre og fremme barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vi anser barnets trivsel som det vigtigste – og som en forudsætning for læring, udvikling og dannelse.

Vi arbejder med ro-skabende pædagogik og har fokus på barneperspektivet – altså at børnene oplever sammenhæng og mening i hverdagens struktur og aktiviteter – og ikke mindst føler sig set, hørt og forstået af de voksne.