Spring til indhold

Pædagogik i Grævlingløkken Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Kerneopgaven i Grævlingeløkken Børnehus:

- At drage omsorg og skabe betingelser for trivsel og læring i fællesskaber.

 

Vores børnehave er indrettet med mange forskellige læringsmiljøer – i læringsmiljøerne sker der hele tiden læring for barnet i samspil med andre børn i små eller store fællesskaber og i fællesskab med voksne.

 

En stor del af dagen i børnehaven bruger børnene på at lege – leg har stor betydning for barnet – gennem legen indgår børn i fællesskaber med andre – barnet udvikler sit sprog – legen udvikler barnets fantasi, motorik samt styrker barnets sociale kompetencer.

 

Vi har fokus på barnets sprog. I vores indretning af børnehaven har børnene adgang til bøger – bogstaver bl.a. med diverse plancher med alfabetet.I vores kommunikation med barnet er vi meget obs på at vi giver barnet tid til at fortælle – at vi er lyttende – at vi ikke afbryder barnet – at der er ”5 turtagninger”, når vi taler med barnet.

 

De pædagogiske læreplaner indgår som en naturlig del af børnenes hverdag - dagen er fyldt med læring. I perioder stiller vi skarpt på et lærerplanstema – f.eks. ”krop og bevægelse” hvor målet er, at alle børn i små grupper deltager i mindfulness i ”Hoppeloppen” – motorikrum. 

 

I hverdagen anvender vi redskaber fra ”fri for mobberi” – bl.a. har alle børn sin egen lille bamse, der kan bruges som trøst, når mor og far savnes – eller der er bare er brug for at sidde og kramme bamsen. På samlingen om onsdagen er bamserne med og der anvendes temaer fra ”fri for mobberi”.