Spring til indhold

Pædagogik i Grævlingløkken Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Vi lægger meget stor vægt på, at I og jeres børn oplever Grævlingeløkken som et godt og trygt sted at være. Et sted, hvor man bliver mødt med respekt og åbenhed, som den man er og med det, man nu engang har med sig. Et omsorgsfuldt og levende sted med højt til loftet og plads til forskellighed.

Vi arbejder på grundlag af Den Styrkede Pædagogiske Læreplan. Vi mener, det er helt afgørende for børns udvikling, at der er fokus på et børneperspektiv og at børnene har medindflydelse på deres hverdag i børnehaven.

Vi mener, at barnets tryghed og trivsel er særlig vigtig og er en forudsætning for barnets udvikling, læring og dannelse. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barn ved at møde og respektere barnet for den person, som det er. Samtidig skal barnet kunne begå sig i fællesskabet. Balancen imellem individuelle hensyn og hensynet til fællesskabet er vigtig for os.

Vi lægger stor vægt på leg. I legen kan børnene udvikle deres personlige, sociale og sproglige kompetencer. Medarbejderne er tæt på legen og kan derved guide børnene i samværet med hinanden. Det udvider legens muligheder og barnets og børnegruppens mulighed for læring og udvikling.

Vi holder os fagligt opdateret og arbejder ud fra den nyeste viden. I øjeblikket er vi meget optaget af low-arousal-tilgange. Vi tror på, at børn gør det bedste, de kan og at vi som medarbejdere altid har ansvaret for børnenes trivsel og udvikling i børnehaven. Vi skal som medarbejdere hele tiden blive dygtigere og justere vores praksis, så alle børn udvikler sig personligt og samtidig ser sig som en del af fællesskabet.

Et tillidsfuldt og konstruktivt forældresamarbejde er vigtigt for os. Kun i fællesskab kan vi skabe de bedste betingelser for dit/jeres barns udvikling.