Spring til indhold

Pædagogik i Evigglad Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt
Gennem en bevidst faglig pædagogisk praksis, arbejder vi hver dag med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Vores udgangspunkt er, at alle har brug for anerkendelse, opmærksomhed og omsorg og det, at føle sig som en del af et fællesskab. Vi har et grundlæggende behov for at blive lyttet til, set og forstået.


I Evigglad tror vi på, at børn trives og udvikler sig bedst i en hverdag præget af tydelige rammer og anerkendende voksenledelse – i tæt samspil med et oprigtigt engagement i børnenes perspektiver og nysgerrighed. Vi arbejder ud fra en pædagogik, hvor balancen mellem struktur og medinddragelse er central. Det betyder, at vi voksne tager ansvar for at skabe en tryg og forudsigelig hverdag med klare rammer, der er tilpasset børns kognitive udviklingsniveau. Samtidig vægter vi børneperspektivet højt og giver plads til, at børnene kan udtrykke sig, stille spørgsmål og være medskabere af deres egen hverdag.

Vi tror på, at det ubetinget er bedre at vejlede og guide børn gøre brug af en low arousal tilgang end at skælde dem ud. Hvis et barn fx ikke vil deltage i en aktivitet, er ked af det eller reagerer voldsomt, er vores opgave at forstå hvorfor. Det gør vi ved at finde sammenhængen og meningen i barnets måde at føle, tænke og handle på.

Vores pædagogiske fundament indeholder bl.a. dagtilbudsloven, den styrkede pædagogiske læreplan, Odense Kommunes Dannelsesstrategier: Mod, vedholdenhed, nysgerrighed og medmenneskelighed.

Vi er synlige som voksne rollemodeller i dagligdagen, og vi sætter grænser - ikke for grænsernes egen skyld, men for at give barnet tryghed i form af klare spilleregler og rammer, der giver mening og er til at forholde sig til. Ved at kombinere tydelig voksenledelse med inddragelse og respekt for barnets perspektiv, styrker vi børns autonomi, empati og evne til at indgå i forpligtende fællesskaber – kompetencer, som vil komme dem til gode resten af livet.