Spring til indhold

Pædagogik i Rising

Her kan du læse om børnehusets pædagogik

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

I Rising Børnehus betragter vi forskellighed som en ressource for fællesskabet. Et fællesskab, som alle børn har ret til at være en del af. Derfor arbejder vi for, at hele børnegruppen har trygge rammer, som udfordrer og motiverer, så både det enkelte barn og hele børnefællesskabet kan udvikle sig i positiv og bæredygtig retning. Alle børn skal opleve sig betydningsfulde både i sig selv og for det fællesskab, de er en del af, derfor skal alle børn opleve at blive hørt og set i løbet af dagen af nærværende og deltagende voksne.

 

Hen over året arbejder vi med de forskellige læreplanstemaer der er i den styrkede pædagogiske læreplan og tager så vidt muligt udgangspunkt i det, børnene er optaget af, så det giver mening for børnene. Da børn lærer i forskellige tempi, bliver læringsgrupper og -miljøer tilrettelagte efter børnenes udvikling og alder, så alle børn får deltagelsesmuligheder.

 

Når barnet kan selv, vokser barnets selvtillid og tro på egne evner, derfor støtter vi barnet i at kunne sige til og fra, klare toiletbesøg, tage tøj af og på, spise selv, have styr på egne sager osv. Vi guider og vejleder barnet frem mod det, barnet gerne vil. Børn bliver robuste, når de kan udholde at vente på tur eller f.eks. tabe i spil – derfor arbejder vi også med turtagning på forskellige måder.