Spring til indhold

Pædagogik i Klostergården Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt
Billede, der viser Klostergårdens værdigrundlag  

Vores kerneopgaver og værdier i Klostergården:

De centrale kendeværdier: Hjertevarme, Dannelse og børnefælleskaber.

Vores hjertevarme kan ses ved at vi har en positiv og anerkendende og nysgerrig tilgang til børnene og forældrene, for at de føler sig tryg, værdsat og accepteret i vores børnehuset.

Vi bestræber os efter at give barnet dannelse med udgangspunkt i den styrkede pædagogiske læreplan. Det gør vi ved at have fokus på at børnene udvikler sig i et trygt stimulerende miljø, for at opnå deres alsidig udvikling. I hverdagen bruger vi mentalisering og spejling til at understøtte vores arbejde.

Vi arbejder med forskellige børnefællesskaber ude fra børnenes ressourcer, forskelligheder og udviklings zone. Vi øver os at være sammen i de store fællesskaber, mindre og på tværs af hele børnehuset. Vi guider og understøtte de forskellige relationer, sociale spilleregler og fokus på konfliktløsning. vi inddrager børnenes ønsker i hverdagens aktiviteter, så barneperspektivet hele tiden er i højsæde.

Vi lægger vægt på et godt forældresamarbejde med udgangspunkt i barnet i centrum. Vi søger sparring hos hinanden for at opnå den bedste trivsel og udvikling både hjemmet og i børnehuset.

Kollegaskabet i Klostergården bygger på, at vi som personalegruppe går undrende til værks overfor hinanden, vi søger sparring og refleksion ved hinanden, og rummer hinandens perspektiver og faglige ståsted for hele tiden at kunne udvikle os med barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse som omdrejningspunkt.

 

Alsidig personlig udvikling

  • Vi anerkender og rummer det enkelte individ.
  • Vi ser, hører og mødet barnet i nuet.
  • Vi ser barnet som en helhed.
  • Dig og dine følelser er okay, jeg er her også når det er svært.

Vi har konstant fokus på barnet nærmeste zone for udvikling:

  • Vi støtter barnet i deres ressourcer og udfordringer.
  • Vi sætter rammerne for at alle børn kan trives.
  • At der er deltagelses muligheder for alle børn i en voksenstyret aktiviteter og den frie leg.
  • Vi sætter en struktur for hverdagen for at tilgodese det enkelte barn og børnegruppen.
  • Vi har fokus på demokrati, medindflydelse, medbestemmelse og ejerskab.
  • Vi arbejder med individets selvværd og selvtillid i hverdagen.
  • Vi er særlig opmærksomme på børnenes kompetencer og støtter dem i, at vise eller hjælpe kammeraterne til at opnå det samme.
  • Vi viser børnene, at vi ser hele deres personlighed både deres styrker og udfordringer.
  • Vi gør børnene robuste til at begår sig i omverden ved turer ud af huset på gåben, cykel, bus, læser, synger og ser IPad.
  • Vi arbejder med selvstændighed og selvhjulpen hed i hverdagen.

Social udvikling

  • Vi sætter fokus på de sociale spilleregler.
  • Indgå i fælleslege, at danne relationer, vente på tur, lytte til vennerne, skiftes til at bidrage i legen.
  • Vi har fokus på at udvikle børnenes evne til at sætte ord på egne følelser og lytte til kammeraternes.
  • Vi har fokus på at udvikle børnenes evne til at aflæse hinandens grænser og udtrykke egen følelser, blandt andet ved brug af Spejling.
  • Vi arbejder med tolerance, respekt, omsorg og mod ved blandet andet Fri for mobberi.

Krop, sanser og bevægelse

  • Vi er en børnehave, hvor vi har fokus på barnets nærmeste udviklings zone i grovmotorisk.
  • Vi har læringsmiljøer der tilgodeser alle børnenes motoriske udviklingstrin inde og ude.
    Vi har fokus på finmotorikken og sanserne dagligt, både i fordybelsesgrupper og i de faste rutiner som selvhjulpet hed og i den fri leg.

Natur, udeliv og science:

  • Kendskab til de forskellige vejrfænomener og årstidernes skift
  • Forståelse og omsorg for naturen
  • Børnene bliver understøttet til at udøve hverdags science.
  • Vi understøtter deres nysgerrighed og udvider deres kendskab
  • Udelivet giver børnene mange nye muligheder for at udfolde sig viden og eksperimentere.

Kommunikation og sprog:

  • Brug af sprogklar: Gentag og udvide, Sætte ord på handlinger.
  • Sprogklar: brug avanceret sprog og kreativ tænkning.
  • Sprogklar: Åbne spørgsmål og Refleksion over svar og handling.
  • Sprogklar: støtte barnet og refleksion.
  • Sprogklar: logisk tænkning og sæt ord på følelser.
  • Sprogklar: barnet implementer ny læring og stil opfyldende spørgsmål og turtagning.
  • Sprogklar: stiliserer; støtter barnet til den nærmeste udvikling.
  • Dialogisk læsning
  • Fri adgang til bøger
  • Hverdag dialogen
  • 5 turtagning i dialogen med barnet
  • Øjenkontakt, nærvær og aktiv lytning
  • Vi understøtter børn og tosproget børn i deres modersmål.

Kultur, æstetik og fællesskab:

Kultur:

  • Vi fejrer de danske højtider

Fællesskab og Æstetik:

  • Vi har fokus på inklusion og plads til forskelligheder.
  • Vi er opmærksom på hinanden og være i øjenhøjde.
  • Vi har fokus på børns samspil i den fri leg samt i de små og store fællesskaber
  • Vi guider og understøtter børnenes tålmodighed og samhørighed
  • Dine følelser er okay og vi giver hjertevarme.