Spring til indhold

Pædagogik i Spiloppen - Vestermarken Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

I Spiloppen Børnehus arbejder vi ud fra en systemisk relationel tænkning med personalet som rollemodeller. Det betyder, at når vi eksempelvis ønsker at understøtte en bestemt udvikling hos barnet, er det vores praksis, der kommer under lup for at blive kloge på, hvad vi kan gøre bedre for at hjælpe barnet

 

Omsorg - tryghed - anerkendelse - nærvær - socialisering og forældreinddragelse er nogle af vores buzzwords.

 

Når disse parametre er tilstede, skaber det grobund for god udvikling og læring.

 

Herudover tror vi på at legen er afgørende for børnenes evne til at knytte relationer og venskaber. Det er i legen, at børnene har mulighed for at fordybe sig både alene og i samspil med andre. Når børnene leger, lærer de at forhandle og samarbejde, og de prøver sig selv af i forhold til deres sociale og personlige kompetencer og færdigheder.

  

Sidst men ikke mindst er motorik og arbejdet med børnenes selvhjulpenhed en stor del af vores praksis og daglige fokus. Børnehusets inde- og udearealer er indrettet, så børnene får rig mulighed for fysisk udfoldelse. I hverdagen bruger vi gulvarealerne til forskellige bevægelsesaktiviteter såsom rytmik, musik og boldlege mm. Desuden hjælper børnene til med hverdagens små praktiske gøremål, og vi støtter børnene i at blive selvhjulpne med hensyn til af- og påklædning, spisning og toiletbesøg.