Spring til indhold

Pædagogik i Skovspiren Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Naturen som læringsrum:

Skoven, atriumgårdene og uderummet er lige så vigtige som indendørs lokaler. Her får børnene mulighed for at udforske, eksperimentere og opdage verden gennem sanserne eks. forskellen på et tørt blad og et frisk blad

Bæredygtighed i børnehøjde:

Vi vil lære børnene at passe på naturen gennem små daglige handlinger – fra kompostering og genbrug, til at få en forståelse for hvor maden kommer fra igennem dyrkning af egne grøntsager, til at opleve glæden ved at plante et frø og følge processen frem til en plante, en blomst m.m.

 

Mangfoldighed og fællesskab:

Ligesom naturen rummer mange arter, rummer Skovspiren mange personligheder. Hvert barn er en unik lille personlighed og bliver set som sådan. Vi tager udgangspunkt i Odense kommunes Strategi “ Stærke børnefællesskaber” hvilket betyder at her er plads til alle børn. Vi ser forskellighed som en styrke og arbejder for et inkluderende fællesskab.

 

Helhedsudvikling:

Naturen understøtter både fysisk aktivitet, kreativitet og ro. Vi giver plads til både vilde lege og stille stunder både i udelivet, men også de mange forskellig indrettede læringsmiljøer indendørs. Vi tager på ture i nærområdet, men også mange andre steder hvor der er mulighed for at tilføje børnene ny læring og oplevelser der understøtter vores vision.

 

Sprogudvikling:

Vi vægter Sprogarbejdet højt. Sprog tilegnelsen vil naturligt indgå over hele dagen i dialogerne med alle børn Vi målretter også sprogarbejdet de enkelte børns behov og udvikling. Vi har fokus på dialogisk læsning, sprogunderstøttende læringsmiljøer og visuelle støtter ved fx anvendelse af piktogrammer. Personalet er sproglige rollemodeller og arbejder med Sprogklar som en integreret del af det pædagogiske sprogarbejde.