Spring til indhold

Om Abildgård

Her kan du læse om Børneinstitution Abildgård.

Selvbetjening

Institution Abildgård er sammensat af børnehusene Planteskolen, Skovspiren, Mosaikken og Stjerneskud.

Børnehusene Skovspiren, Mosaikken og Stjerneskud er nyetablerede børnehuse på adresserne Kløvereng 171, 173 og 175. De 3 børnehuse er kendetegnet ved at være placeret i samme bygning, men er etableret som 3 selvstændige børnehuse med egen leder, personalegruppe, børnegruppe og forældregruppe og forældreråd.
Planteskolen er beliggende på Åsumvej 119 med egen leder, personalegruppe, børnegruppe, forældregruppe og forældreråd.

Børnehuset Skovspiren er kendetegnet ved temaet ”NATUR” i indretning og udvikling af læringsmiljøer med vægtning på bl.a. bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur. I skovspiren etableres 8 dobbelte ressourcepladser med tilhørende personale ressourcer.

Børnehuset Mosaikken er kendetegnet ved temaet ”SCIENCE” i indretning og udvikling af læringsmiljøer
med vægtning på en undersøgende tilgang, som bl.a. åbner for en aktiv inddragelse af naturen og naturfænomener som lys, luft, magnetisme og vejrfænomener. I Mosaikken etableres 3 ressourcepladser med tilhørende personale ressourcer.

Børnehuset Stjerneskud er kendetegnet ved temaet ”KULTUR” i indretning og udvikling af læringsmiljøer
med vægtning på en undersøgende tilgang som bl.a. en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, og kulturelle værdier.

Børnehuset Planteskolen er kendetegnet ved en beliggenhed tæt ved Odense Å og med tilhørende natur og spændende stier. De 3 temaer Natur, Science, Kultur vil i høj grad blive tilgodeset i de pædagogiske aktiviteter med børnene. Planteskolen pædagogiske aktiviteter vil også afspejle sig i samarbejdet med de 3 børnehuse på Kløvereng og i sammenhængskraften mellem vores 4 børnehuse.

I vores pædagogiske arbejde står vi på kerneopgaven ”Stærke børnefællesskaber.”

Vi vægter udvikling af høj kvalitet i børnehusene med fx følgende pædagogisk fokus:

- Vi møder alle vores børn med høje positive forventninger med blik for deres trivsel, udvikling og dannelse.
- Vi gør os umage i udvikling af tidssvarende læringsmiljøer af høj kvalitet der er tilpasset børnenes trivsel og udvikling. Vi lytter til børnenes meninger og inddrager deres medbestemmelse i udvikling af fleksible læringsmiljøer.
-  Vi understøtter i høj grad sproglig udvikling for alle børn igennem hele dagen.
-  Vi anerkender at børn er forskellige og kan noget forskelligt og har forskellige behov.
-  Vi understøtter vores børn i omverdensforståelse, dannelse og læring igennem ture ud af vores børnehuse til det omkringliggende samfund. Derfor benytter vi flittigt vores indkøbte ladcykler og vores 4 minibusser til at besøge nye steder som giver nye indtryk og læring for vores børn.

Vi vægter samarbejdet med forældre meget højt. Forældrenes viden om deres børn er af stor værdi i vores samarbejde børnehuse og forældre imellem. De gode kompetencer vores personale besidder og forældrenes værdifulde viden om deres børn går hånd i hånd til at vi sammen kan skabe det bedste børneliv for alle børn i vores børnehuse. Vi kalder det ”Sammen om vores børn.” Forældresamarbejdet bygger på den fælles værdi - medmenneskelighed.
Alle forældre der er nysgerrige på hvem vi er og hvad vi kan tilbyde jeres børn, er altid velkommen til at besøge vores børnehuse. Vi vil altid stå til rådighed for jer.

I sammenhæng med skolestart for vores børn samarbejder vi med forældre og vores distrikts skole og øvrige aktuelle skoler hvor børnene skal starte i skole. Vi samarbejder med skole og forældre om den bedste overgang for vores børnehuse børnene til skole.

Alle vores børnehuse har frokostordning. Vi vægter højt at børnene får et sundt inspirerende frokostmåltid med god tid til dialog med børnene under måltidet i en hyggelig atmosfære.