Spring til indhold

Pædagogik i Tranehøjen Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Forældresamarbejde

Vi vægter forældresamarbejdet rigtig højt og vil være et hus, hvor alle skal føle sig velkomne.

 

I samarbejde med børnenes forældre vil vi arbejde for, at børnene i et kærligt og stimulerende miljø tilegner sig sociale kompetencer og alderssvarende færdigheder og viden, som ruster dem til at møde fremtidens udfordringer med selvtillid, robusthed, indlevelse og omtanke.


Anerkendelse

Relationer er en grundlæggende forudsætning for vores liv og udvikling. Vi voksnes fokus er på kvaliteten og indholdet i de relationer barnet indgår i med børn og voksne. Ved at værdisætte relationerne vedkender vi os, at vi er hinandens årsag og virkning.

 

Anerkendelse giver tryghed, glæde og trivsel. Vi er derfor ansvarlige for, at skabe et miljø, hvor der er positive, gensidige og respektfulde relationer mellem børn, forældre og kollegaer.

 

Vores anerkendende miljø understøttes af værdierne: omsorg, ansvar, respekt, forskellighed, ligeværdighed, humor og åbenhed, der for os betyder:

 

  • At Tranehøjen er et børnehus, hvor vi drager omsorg for hinanden. Vi deler glæder og sorger - trøster, nærhed og irettesætter.
  • At Tranehøjen er et børnehus, hvor vi forventer og stiller krav om, at børn og voksne tager personligt og socialt ansvar svarende til deres kunnen og formåen således at fællesskabet fungerer.
  • At Tranehøjen er et børnehus, hvor børn og voksne bliver mødt med respekt for, hvem vi er. Hvor det enkelte menneske og grupper af menneskers forskellighed respekteres. Vi er ligeværdige personer uanset køn, alder, religion og anden baggrund.
  • At Tranehøjen er et børnehus, hvor humor værdsættes, da den skaber glæde, energi og overskud. 
  • At Tranehøjen er et børnehus, hvor åbenhed og engagement præger hverdagen og samarbejdet. Det er vigtigt at give sig selv til kende, være lydhør overfor impulser og information fra andre, da det skaber forandring og udvikling