Spring til indhold

Pædagogik i Skarntyden Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

Vi betragter legen som den vigtigste beskæftigelse/virksomhed/aktivitet for det 3-6 årige barn. Legen udgør børnenes selvvalgte og selvskabte læringssituationer og udvikler deres fantasi, kreativitet, sproglige, motoriske, personlige og sociale kompetencer.

Legen bygger på en indre motivation, den vedrører processen frem for produktet og er en frivillig og lystbetonet aktivitet. Leg er en social virksomhed, der er båret af mellemmenneskelige relationer, som styrker fællesskab og samspil.

I rolle-legen bruger børnene til stadighed sproget til at forhandle og aftale med. Derudover leger de med ordene og melodien i sætningerne og stimulerer derved grundlaget for udvikling af skrive- og læsefærdigheder.
 
Legen bidrager desuden til udvikling af evnen til indlevelse i andre. Når et barn fx leger ”mor”, lever det sig ind i rollen og overtager de motiver, følelser og handlinger, der knytter sig til rollen, og dermed øver det sig på at betragte situationen fra mors position.

For at få legen til at fungere må det enkelte barn koordinere sine motiver med de andre børns motiver. Legen hjælper børnene til på en meningsfuld og gensidig måde at indordne sig hinandens legeønsker, og derfor ses ofte en udstrakt vilje til at indgå sociale kompromisser. Legen bidrager altså til udvikling af social formåen samt færdigheder i problemløsning.

Barnet udvikler desuden evnen til kommunikation. Når barnet udtrykker en idé, kan den fortolkes på forskellig måde. Børnene udsender legesignaler, som kammeraterne skal være i stand til at tolke for at kunne indgå i legen. Gennem legen bliver børnene altså fortrolige med sig selv, socialt samspil og kommunikation.