Spring til indhold

Pædagogik i Egebæk Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

I vores dagligdag lægger vi stor vægt på social inklusion i arbejdet med børnene. I personalegruppen har vi en pædagogisk forståelse af, at alle børn hver især er selvstændige individer.

 

De skal alle have mulighed for udvikling og stimuli både fysisk og psykisk og de skal mødes anerkendende.

 

Der er rummelighed, nærvær, guidning, plads til støtte og opbakning omkring det enkelte barns behov. Barnet skal opleve, at de har værdi og bidrager til en positiv forskel og er betydningsfulde ind i fællesskabet Vi har fokus på at barnet lærer i alle hverdagens handlinger og dermed styrker dem i at mestre eget liv.

 

I en stor del af vores traditioner er eventyret indeholdt, ligesom det er en del af vores hverdag. Ved eventyrfortælling danner børnene deres egne billeder, så sproget, sanserne og følelserne får rum til at blomstre. Vi prioriterer udelivet højt. Alle børn er ude på legepladsen, hver dag hele året rundt - uanset vind og vejr.

 

Vi tager på tur til vores kolonihave, hvor vi kigger på insekter, biller m.m. og dyrker lidt kartofler, gulerødder og følger naturens gang. Vi anser det for meget vigtigt at samarbejde med jer forældre omkring jeres barns trivsel og udvikling.

 

Vi har en meget aktiv forældrekreds, som interesserer sig meget for deres barns hverdag, og yder en stor arbejdsindsats for børnehaven. Børnehaven skal være et rart sted at komme, for børn, forældre og personale. Vi vægter et godt fysisk som psykisk arbejdsmiljø både for børn og voksne. Så gensidig dialog betyder meget for os.

 

På det teoretiske plan arbejder vi bl.a. ud fra Vygotsky med læring for nærmeste udviklingszone og Illeris i forhold til det relationelle, da relationer er noget af det vigtigste i barnets sociale og sproglige udvikling.