Spring til indhold

Pædagogik i Børnehuset Tænkehatten

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

Børnesyn

”Alle børn ønsker at føle sig betydningsfulde og være en del af fællesskabet – den værste følelse for et barn er at føle sig uønsket”.

 

Børnesynet i Sanderum-Tingløkke understøttes af 5 grundantagelser, hvor medarbejderne tager ansvar for børnenes deltagelsesmuligheder.

  • Al forandring starter hos en selv.
  • Børn har forskellige forudsætninger for deltagelse, og alle børn har brug for en ven.
  • Børn opfører sig altid ordentligt. (Børn er aldrig problemet – børn iser problemet).
  • Leg er en adgangsbillet til fællesskabet.
  • Nærværende voksne skaber gode mødeøjeblikke.

 
Sprog

Vi har særlig fokus på barnets sprog og den daglige samtale har en central rolle i vores pædagogik. Vi guider barnet og bruger aktivt sprogstøttende strategier i vores dialog med børnene. Vi ved at børn fra en tidlig alder interesserer sig for billeder, tal, bogstaver og symboler og vi prøver i vores indretning og formidling, at tilbyde børnene mulighed for tidlig skriftsprogtilegnelse. Vi tilbyder sprogvurderinger til alle 3-årige, og hvis et barn viser sig at kunne have gavn af en fokuseret indsats i et eller flere sprogområder, så har vi en intern sproggruppe i huset, hvor pædagogen sammensætter børnene i mindre grupper ud fra behov og laver aktiviteter 2-3 gange om ugen.


Tematiske læringsforløb

Vi arbejder med tematiske emner, to gange om året, på tværs af hele huset. Vi har i det seneste år haft emner som; krible-krable dyr, de fire elementer og årstiden og dens traditioner. Forårets tema er hvert år ”forårets fortryllende forandring”, hvor vi dykker ned i dyr, insekter, fra jord til bord, naturens farveskifte, vejret og meget meget mere. Efterårets tema fastsættes fra år til år af personalegruppen.

Vi undersøger og undres, vi eksperimenter og gør os erfaringer, vi skaber og udtrykker os - kort sagt: vi leger og lærer.