Spring til indhold

Pædagogik i Stige Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Nærhed, tryghed og engagement er nøgleord for os i vores arbejde med børn og forældre.
Vi vægter det gode børneliv, hvor alle børn og familier skal opleve sig set og mødt i hverdagen.

Vi arbejder kontinuerligt med børnenes egen mestring og støtter og guider dem i forhold til individuelle forudsætninger og møder dem netop der hvor de er i deres udvikling.

Børnehuset har været med i et 3-årigt sangprojekt hvor personalet igennem projektet har fået sparring på praksis, så der er høj kvalitet i arbejdet med sang og musik.
Sang og musik er naturlige udtryksformer der skaber glæde, energi og fællesskab for alle børn, og som tilmed har dokumenteret positive side effekter på en lang række områder fra indlæringsevne, koncentrationsevne og sprog og sociale kompetencer.
At synge sammen åbner for oplevelser, samhørighed og kulturel forståelse i forhold til traditioner, højtider, historie og fælles oplevelser.

Vi har i huset mange traditioner som vi år efter år bevarer og i arbejdet med disse - som i det daglige arbejde med børnene - tilpasser vi læringsmiljøerne til lige netop den børnegruppe vi har på det givende tidspunkt.
Vi arbejder ofte i temaperioder hvor vi naturligt inddrager alle læreplanstemaer fra den styrkede pædagogiske læreplan.
Vi er i huset også meget optaget af at arbejde naturvidenskabeligt – særligt med science i børnehøjde.

For at sikre den optimale tryghed for nye forældre og børn i børnehuset, udsender vi et velkomstbrev ca. en måned før barnet skal starte, hvor vi indbyder familien til at kigge ned inden barnet, starter op i huset.