Spring til indhold

Pædagogik i Lærkeparken Børnehus

Her kan du læse om børnehusets pædagogik.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

 

Motorik

 

Motoriske færdigheder er drivkraften i barnets udvikling og leg. Vi arbejder med læreplanstemaet fysisk aktivitet, hvor børnene får mulighed for fysisk udfoldelse gennem sportsaktiviteter, cykelture, bevægelsesaktiviteter herunder dans, balance samt aktiviteter omkring sanser.

 

Børnene hjælper til med praktiske gøremål, og vi støtter børnene i at blive selvhjulpne.

 

Sprog

Vi arbejder i dagligdagen og i alle læreplanstemaer med sprog.

 

Børn med særlige sproglige udfordringer deltager i tilrettelagte forløb. Der arbejdes bla. med dialogisk læsning, tematisk sprogarbejde.


Vi ønsker at bidrage til udvikling af dannelse af livsduelige børn.

- Vi har fokus på gruppens og det enkelte barns ressourcer, og at alle børn føler sig inkluderet i fællesskabet.

- Samværet i Lærkeparkens børnehus mellem børn, familier og ansatte skal være kendetegnet ved værdierne: respekt, ligeværd, tolerance, dialog og tillid.

- Barnet skal gennem tiden i Lærkeparkens børnehus, opleve sit verdensbillede er blevet større, og synes at det er spændende at fordybe sig og lære.

- Vi arbejder med relationer og ønsker, at alle børn har en positiv voksenkontakt, har ret til en ven, at vi behandler hinanden på en god måde. Vi arbejder med dette i den daglige kommunikation/guidning med børnene.

- Vi arbejder med det pædagogiske læreplanstemaer og laver og deltager i forskellige projekter, eks. kunst, sprog.

- Forældresamskabelse: Vi vil skabe rammer for forældrearbejdet, så forældre føler sig hørt og har tillid til, at vi i fællesskab skaber de bedste rammer for deres børn. Ved at få viden omkring aktiviteter, arbejdet med læreplaner og viden omkring betydningen af dette arbejde i forhold til deres barns udvikling.