STU Rismarksvej - Struktur 1
Læs om undervisningstilbuddet Struktur 1 her.
Elever og rammer
Struktur 1 er et tilbud for elever, der har brug for rolige rammer, mange pauser og individuelt tilpasset kravsætning. Flertallet af eleverne har diagnoserne infantil eller atypisk autisme, men der er også en andel elever i gruppen, der ikke er diagnosticeret indenfor autismespektret.
I Struktur 1 arbejdes der konflikt- og frustrationsnedtrappende. Mulighed for at søge ro, tryghed og afskærmning er tænkt ind i indretningen af de fysiske rammer.
Alle elever har et individuelt skema, som er sammensat ud fra den enkeltes uddannelsesmål, kompetencer, udfordringer samt interesser. Udgangspunktet er at skabe så meget ro og tryghed som muligt for dermed at danne det bedste fundament for at udvikle og udfordre de unge. Vi har løbende fokus på at tilpasse de metoder og pædagogiske strategier, der virker hos den enkelte elev, for at skabe grobund for læring, trivsel og størst mulig grad af selvstændighed.
Undervisning
Vi arbejder med at øve eleverne i hensigtsmæssige strategier i forhold til sociale omgangsformer. Dette sker for eksempel på ture ud af huset, fælles traditioner i klassen og i praktisk undervisning i mindre grupper. De skal dagligt og med den fornødne guidning forholde sig til små konkrete valg, dilemmaer og sociale relationer. Vi giver vores elever medbestemmelse i skoledagen, der hvor det giver mening for dem og for undervisningstilbuddet.
Den daglige undervisning foregår i fællesrummet, i elevernes egne rum, ude af huset og i skolens faglokaler. Enkelte fag og ture ud af huset foregår overvejende i fællesskab, den praktiske undervisning i mindre grupper og den fag-faglige undervisning primært 1:1 med en lærer.
Struktur 1 er et tilbud for elever, der har brug for rolige rammer, mange pauser og individuelt tilpasset kravsætning. Flertallet af eleverne har diagnoserne infantil eller atypisk autisme, men der er også en andel elever i gruppen, der ikke er diagnosticeret indenfor autismespektret.
I Struktur 1 arbejdes der konflikt- og frustrationsnedtrappende. Mulighed for at søge ro, tryghed og afskærmning er tænkt ind i indretningen af de fysiske rammer.
Alle elever har et individuelt skema, som er sammensat ud fra den enkeltes uddannelsesmål, kompetencer, udfordringer samt interesser. Udgangspunktet er at skabe så meget ro og tryghed som muligt for dermed at danne det bedste fundament for at udvikle og udfordre de unge. Vi har løbende fokus på at tilpasse de metoder og pædagogiske strategier, der virker hos den enkelte elev, for at skabe grobund for læring, trivsel og størst mulig grad af selvstændighed.
Undervisning
Vi arbejder med at øve eleverne i hensigtsmæssige strategier i forhold til sociale omgangsformer. Dette sker for eksempel på ture ud af huset, fælles traditioner i klassen og i praktisk undervisning i mindre grupper. De skal dagligt og med den fornødne guidning forholde sig til små konkrete valg, dilemmaer og sociale relationer. Vi giver vores elever medbestemmelse i skoledagen, der hvor det giver mening for dem og for undervisningstilbuddet.
Den daglige undervisning foregår i fællesrummet, i elevernes egne rum, ude af huset og i skolens faglokaler. Enkelte fag og ture ud af huset foregår overvejende i fællesskab, den praktiske undervisning i mindre grupper og den fag-faglige undervisning primært 1:1 med en lærer.