Spring til indhold

Fritagelse for Digital Post

Du kan anmode om at blive fritaget for obligatorisk Digital Post, hvis du opfylder visse kriterier. Ansøgning om fritagelse skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice.

Betingelsen for, at du kan opnå fritagelse, er at du under strafansvar skriver under på, at du opfylder mindst én af følgende begrundelser for fritagelse:

  • Du har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post.
  • Du kan ikke dansk, hvilket gør det meget svært for dig at anvende Digital Post.
  • Du er permanent udrejst af Danmark eller ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
  • Du har ikke adgang til computer i dit hjem eller opholdssted.

Ansøgning om fritagelse skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice

Du kan anmode om fritagelse i den kommune, hvor du har folkeregisteradresse. NB! Det er ikke muligt at sende en ansøgning til kommunen.

I Odense Kommune kan du anmode om fritagelse her:
Borgerservice
Skulkenborg 1, 5000 Odense C

I Borgerservice skal du udfylde en ansøgningsblanket. Husk personlig legitimation i form af f.eks. sundhedskort.

Giv andre adgang

Et godt alternativ til fritagelse er at give et familiemedlem eller en bekendt læseadgang til din digitale postkasse. Du kan selv oprette læseadgang - læs her hvordan - eller få Borgerservice til at gøre det for dig.

Sender du en anden til Borgerservice for at få etableret læseadgang, skal du give ham/hende en fuldmagt med. Læs mere herom og find fuldmagtsblanketten under menupunktet Giv andre læseadgang til din Digital Post