Spring til indhold
Nyhed

Ni Odense-skoler og den lokale ungdomsskole vinder pris ved DM i skoleudvikling

18-11-2016

Det brede samarbejde sikrede i aftes de ni folkeskoler i det nordlige Odense og den lokale ungdomsskole hæder og kr. 10.000 ved DM i skoleudvikling, hvor arrangørernes omtale af Skolesamarbejdet i Nord var det opslag, som havde fået mest opmærksom på de sociale medier.

 

- Jeg er på vegne af Skolesamarbejdet i Nord stolt over at modtage Publikumsprisen. Jeg synes, at vi i den grad har bevist, at når vi er sammen, så kan vi meget mere til gavn for vores unge og deres udvikling, siger Erik Rasmussen, ungdomsskoleleder i Ung Nord.

 

Børn- og ungerådmanden i Odense Kommune, Susanne Crawley Larsen (R), roser vinderne.

 

- Skolesamarbejdet i Nord viser flot, hvordan vi i Odense er godt på vej med at gøre ambitionerne i folkeskolereformen til virkelighed. Publikumsprisen i DM i Skoleudvikling er en anerkendelse af det unikke samarbejde, der er omkring byens ældste elever, som ikke alene gør eleverne dygtigere, men også klogere på deres valg af uddannelse og fremtid på arbejdsmarkedet. De unge får med andre ord mulighed for at finde ind til deres drømme. Jeg håber, samarbejdet kan virke som inspiration for mange andre, siger rådmanden.

 

DM skal styrke folkeskolen

 

Det er første gang, DM i skoleudvikling afholdes, og flere end 80 skoler har deltaget med i alt 75 udviklingsforløb. Bag DM i skoleudvikling står Skole og Forældre, Danske Skoleelever og Ministeriet for Børn, Unge og Ligestilling, som håber, at konkurrencen vil være med til at styrke folkeskolen.

 

- Når vi hører om folkeskolen, så er det oftest med fokus på det, der ikke virker. Med DM i skoleudvikling vil vi gerne fremhæve alt det, der lykkes og fungerer og skaber gode skoler rundt i hele landet, siger formanden for Skole og Forældre, Mette With Hagensen.

 

Årsagen til, at Skolesamarbejdet i Nord i Odense vinder prisen, er, at de har fundet opskriften på, hvordan man i fællesskab kan arbejde systematisk og innovativt med skoleudvikling. Samarbejdet mellem skolerne har især succes med at omsætte folkeskolereformens visioner om at forbedre valgfagene, åbne folkeskolen, understøtte den demokratiske dannelse samt styrke uddannelsesparathed og brobygning til nye og konkrete læringsinitiativer.

 

Skoler tilbyder virkelighedsnær læring

 

Det kommer blandt andet til udtryk i udbuddet af valgfag, hvor man samarbejder med op mod 30 eksterne samarbejdspartnere herunder ungdomsuddannelser, kulturinstitutioner, foreninger og virksomheder om at udbyde et bredere og bedre valgfagstilbud.

 

Her får de 1300 elever mulighed for at vælge efter interesse mellem i alt 25 forskellige valgfag, som spænder vidt og rummer valgfag som E-sport, Innovation & bæredygtighed, Byggeri & håndværk og Lystfiskeri.

 

- På valgfagene får de unge adgang til nogle langt mere autentiske miljøer end dem, man ellers ville have fået i folkeskolen. Undervisningen bygger på tanken om virkelighedsnær læring. Det betyder, at de unge kommer ud og møder andre fagkompetencer som f.eks. tømreruddannede på erhvervsskolen, professionelle teaterfolk på teatret, virksomhedsfolk ude på virksomhederne og udøvende kunstnere i kunstværkstedet, siger Kathrine Vestergaard Dahl, souschef på Risingskolen, som deltager i samarbejdet.

 

Med i Skolesamarbejdet i Nord er: Abildgårdskolen, Agedrup Skolen, H.C. Andersen Skolen, Kroggårdsskolen, Næsby Skole, Risingskolen, Søhusskolen, Seden Skole, Sct. Hans Skole og UngNord.

 

Læs indstillingen og alle aktivitetsbeskrivelserne på Skole og Forældres hjemmeside via linket: http://www.dmskoleudvikling.dk/artikel/10-skoler-odense-nord

 

DM i skoleudvikling indsamler og deler de gode eksempler på www.dmskoleudvikling.dk og skaber derved synlighed omkring skolernes bedste udviklingsforløb.

Udviklingsforløbene bedømmes blandt andet på, om de indeholder nytænkning, øger elevernes trivsel, dannelse og læring - og kan implementeres på andre skoler.

Kåringen fandt sted på Skole og Forældres landsmøde i Nyborg.