Spring til indhold
Nyhed

Odense tager del i kampagnen Danmark Cykler Sammen

12-11-2013

Odense Kommune er med til at udvikle initiativer, der skal bredes ud til hele landet samtidig med, at byens borgere får fordel af kampagnen.

 

- I Odense er vi meget ambitiøse med at få vores borgere til at cykle. Vi har en mobilitetsplan i høring, der indeholder nye mål og en lang række initiativer inden for cykeltrafik, som kan gøre Odense til landets bedste cykelby. Her passer kampagnen Danmark Cykler Sammen som fod i hose, siger by- og kulturrådmand Steen Møller.

 

Danmark har en unik cykelkultur med en høj andel af cyklister i alle aldre og fra alle samfundslag. Men samtidig er det ifølge tal fra Trafikministeriet en kendsgerning, at cykeltrafikken fra 1990 til 2012 er faldet med 10 %.

 

Den udvikling skal et nyt projekt Danmark Cykler Sammen nu rette op på ved at motivere og inspirere danskerne til at tage cyklen til og fra arbejde, skole, fritid og indkøb. Kampagnen, der starter til foråret og løber over 3 år, kommer til at koste 11,4 millioner kr., og Nordea-fonden har netop sagt ja til at støtte projekt med 5,8 millioner kr.

 

- Danmark Cykler Sammen gør det nemmere og sjovere at cykle sig til en sundere livsstil i hverdagen. Kampagnen er forankret i et seriøst og erfarent partnerskab, hvor vi alle har et fælles mål om at øge danskernes livskvalitet og sundhed, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden.

 

Cyklister lever længere og bedre

- Vi ved, hvor stor den sundhedsmæssige effekt er ved at cykle. Der er derfor ingen tvivl om, at de 30 - 40 % af alle voksne danskere, som i dag er inaktive, kan øge deres livskvalitet ved at cykle frem for at tage bilen, siger Simon Rask, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse.

 

Han fremhæver undersøgelser, der viser, at cyklister har 30 % mindre risiko end bilister for at dø for tidligt. Samtidig viser opgørelser, at fysisk inaktivitet hvert år koster samfundet omkring 4.500 dødsfald, 100.000 hospitalsindlæggelser og godt 3 millioner fraværsdage.

 

Formålet med kampagnen er:

  • Der skal hvert år køres 50 millioner ekstra cykelture i Danmark
  • 40 % af alle voksne danskere kender kampagnen, når projektet slutter i 2017
  • 10.000 personer skal hvert år benytte digital cykel-coaching

 

Bag projektet står: Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune og Frederiksberg Kommune, Københavns Universitet og Danmarks Teknisk Universitet Transport.