Spring til indhold
Nyhed

Hovedrengøring i de fynske netbutikker skal sikre brugervenlighed

20-01-2010
Ord som kulturstandarter og eyetracking er centrale på et seminar om Usability. Fokus er at gøre det nemt for kunderne at handle på nettet, og de fynske netbutikker er parat til at lære.

Der er stadig stor interesse for Udviklingsforums e-business-tilbud, som løbende byder på nye input til, hvordan de fynske netbutikker får endnu mere gang i omsætningen.

Torsdag den 21. januar er begrebet Usability på programmet. Usability drejer sig om brugervenlighed på hjemmesider, og det svarer til at rydde op på hylderne i sin butik, male væggene i en smukkere farve og gøre det nemt for kunderne at finde rundt.

Og det er lige så vigtigt på nettet, som det er i den virkelige verdens butikker – hvis kunderne ikke føler sig vel modtaget og synes, at de kan overskue varesortimentet, så forlader de butikken igen.

Ole Gregersen er ekspert i Usability og vil indlede eftermiddagen med at fortælle om brugernes behov, og hvordan disse omsættes til indtjening for virksomhederne.

I efteråret besøgte Ole Gregersen netværket første gang, og projektleder Morten Pihl fra Paperlinx kan melde, at det kan betale sig at arbejde med brugervenlighed. Paperlinx har bragt de gode tips til, hvordan man kan forbedre sin hjemmeside, med hjem til arbejdet i dagligdagen.

- Jeg fik et indblik i, hvordan vi kan forbedre brugervenligheden på vores hjemmeside og på vores webshop. Webshoppen er jo mere end en hjemmeside med information om virksomheden – det er en salgskanal, der skal holdes ved lige og løbende forbedres og forandres for at virke. Og den sælger jo bedst, hvis den fungerer optimalt. Vi sælger til andre virksomheder – men det er jo stadig mennesker, der sidder bag tasterne og køber. Derfor er brugervenlighed meget vigtigt – også for os, fortæller Morten Pihl.
 
Den kulturelle baggrund og øjenbevægelser
Ejer af Snitker & Co., Thomas Visby Snitker, vil til seminaret fortælle om brugervenlighed med fokus på den kulturelle baggrund, den enkelte bruger har. Dette er især relevant for virksomheder, der ønsker at etablere et internationalt salg på webshoppen.

Eftermiddagen sluttes af med et indblik i eyetracking. Sune Alstrup Johansen, specialist og CEO i Eyefact, vil fortælle om, hvordan eyetracking-metoden kan registrere brugernes øjenbevægelser på en hjemmeside, og hvad virksomheden efterfølgende kan anvende denne viden til.

E-business-aktiviteterne, som bl.a. tæller tre faste netværk, er etableret for at give interesserede virksomheder vejledning og sparring sikre vækst og udvikling i de fynske netbutikker.

Arrangementet foregår torsdag d. 21. januar, kl. 13 – 16, i Forskerparken 10, 5230 Odense M.

Yderligere information fås ved henvendelse til projektleder Maria Hunosøe på telefon 29 46 85 97.