Spring til indhold
Nyhed

Sansebombardement i Odense

01-10-2009
Odense ”slår op” med finanskrisen i et fælles fremstød for hele byen

En pink hat, der danser til tonerne af 80’er hittet ”Funky Town” går i spidsen, når Odense med en utraditionel Go Pink kampagne sætter fokus på de mange aktiviteter og begivenheder byen kan byde på fra efterårsferien og tre uger frem.

Byens uddannelser, erhvervsliv, kulturinstitutioner og Odense Kommune har sammen skabt et sandt sansebombardement, der skal stille skarpt på Odense som oplevelses- og shoppingby. Arrangementer, der skal trække folk af huse både i Odense og i resten af landet.

Go Pink arrangementer i Odense
  • Europas største voliere åbner i Odense Zoo den 9. oktober
  • ”Vild med Leg” i Kongens Have lørdag den 10. oktober
  • ”Leg på Tværs” i Munke Mose og Eventyrhaven onsdag den 14. oktober
  • NATURligvis i Tarup-Davinde i efterårsferien
  • Cirkus Kenny og Latenight Shopping med StilettoRun i Rosengårdcenteret.
  • ElectroDays, Designerbazaar, kunstmesse og boligmesse i Odense Congress Center.
  • JBK Horseshow, Danish Open Badminton og DM i pinball.
  • PINK PLAY ROOM: Træd ind i midtbyens pink univers, hvor vi vender PINK på hovedet og byder op til pink leg med en række events, hvor der fabuleres over begrebet pink

I efterårsferien kører to pink busser i pendulfart mellem Odense Zoo, Rosengårdcenteret og city, så man let, gratis og miljøvenligt kan komme rundt mellem oplevelsesstederne.

Bag kampagnen
Go Pink kampagnen udspringer af et tværgående samarbejde - forankret i et advisory board. En slags bestyrelse for byen, der har til formål at sikre fælles odenseansk fodslag og medfinansiering fra byens relevante parter.

Byens uddannelser, erhvervsliv, kulturinstitutioner og Odense Kommune er repræsenteret i advisory boardet, som er gået sammen om en mere sammenhængende og koordineret markedsføring og profilering af Odense som oplevelses, shopping, kultur og studieby i Region Syddanmark.

- Go Pink kampagnen er et eksempel på en ny måde at samarbejde mellem byens vigtige spillere, hvor vi hver især får mere ud af gå sammen end at agere hver for sig, siger Jørgen Clausen, stadsdirektør i Odense Kommune og formand for advisory boardet.

- Hvis Odense skal styrke sit image på regionalt og nationalt niveau, er det helt afgørende at styrke den fælles markedsføring af byen og dens tilbud. Go Pink kampagnen er netop et forsøg på at koordinere og samle kræfterne til gavn for hele byen. Derfor er Rosengårdcenteret gået aktivt ind i projektet, siger Carsten Lindblad, der er administrerende direktør i Rosengårdcenteret.

- Odense Zoo er stolt over at være med i ”Go Pink” kampagnen. Vi ser det som et gennembrud, at byen for første gang arbejder i fælles retning og har forstået at fokusere på de mest salgbare elementer, vi har at byde på, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Odense Zoo, som sammen med Rosengårdcenteret er én af kampagnens væsentligste partnere.

- Det er helt afgørende, at det store udviklingsarbejde, som er iværksat i Odense, følges op af en målrettet markedsføringsindsats. Vi har nogle gode rammer i byen, og de skal blandt andet bruges til at styrke erhvervslivet ved tiltrække attraktive medarbejdere, investeringer og virksomheder. Samtidig er jeg glad for, at det er lykkedes at skabe en stærk markedsføringsplatform, som har bred opbakning, siger Jørn Tolstrup Rohde, bestyrelsesformand for Udviklingsforum Odense – Partnerskab for Vækst.

Tidligere på året blev Åben By og Studiestartsfest afviklet efter en lignende model, hvor markedsføring og events blev puljet i et samarbejde mellem henholdsvis uddannelsesinstitutionerne og Albani og så Odense Kommune.

Næste år bliver der sat yderligere turbo på samarbejdsprojekterne. Det er planen at afvikle kampagner for Odense som studieby, Odense som outdoor by med masser af rekreative muligheder og Odense som oplevelses- og kulturby med attraktioner og begivenheder af international kaliber.

Det vil naturligvis ske i samarbejde med byens mange festivaler, eventarrangører og øvrige partnere, som måtte være interesserede.

Go Pink kampagnen er udviklet af reklamebureauet Mantra. VisitOdense, Eventhouse og Kommunikation, Odense Kommune står for afviklingen af kampagnen sammen med adskillige samarbejdspartnere.

Læs mere om kampagnen og find online magasinet på www.visitodense.com
Læs mere om ”Vild med Leg” og ”Leg på Tværs” på www.legensby.dk

Flere oplysninger:
Rune Bager, projektleder, 65 51 11 16 / rb@odense.dk
Jørgen Clausen, stadsdirektør i Odense, 65 51 10 01 / jc@odense.dk
Henrik Lehmann Andersen, dir. Odense Zoo,  66 11 13 60 / hla@odensezoo.dk
Carsten Lindblad, adm. dir. Rosengårdscenteret, 63 15 21 61, cl@rosengaardcentret.dk

Medlemmer af Odenses advisory board
Direktør Erik Knudsen, University College Lillebælt
Direktør Lars Grambye, Kunsthallen Brandts
Direktør Tom Filstrup, OCC
Adm. direktør Ole Bang Nielsen, udpeget af Udviklingsforum Odense
Direktør Peter Zinck, Inspiration Zinck
City-chef Lone Skjoldaa, Odense Cityforening
Direktør Carsten Lindblad, Rosengårdcentret
Direktør Thomas Christensen, Odense Sport & Event
Direktør Jack Nielsen, Radisson
Sine Larsen, marketing innovator
CEO Rene Szczyrbak, STV
Regional Project Manager Casper Jusslin, Invest in Denmark
Direktør Henrik Lehman Andersen, Odense Zoo
Presse & Kommunikationschef Morten Kjærgaard, Odense Teater
Adm. direktør Poul Erik Andersen, udpeget af Udviklingsforum Odense
Marketingschef Freddy Larsen, Albani, Ceres og Thor
Stadsdirektør Jørgen Clausen, Odense Kommune
Eventchef Claus Chr. Koch, Odense Kommune
Udviklingsdirektør Stefan Birkebjerg Andersen, Odense Kommune
Kommunikationschef Mads Graves, Odense Kommune
Fritidschef Thomas Bach, Odense Kommune
Kulturchef Ellen Drost, Odense Kommune