Vejledninger i brug af Digital Post

Herunder kan du finde vejledninger til Digital Post.

Kom godt i gang

Du kan få adgang til Digital Post på både almindelige computere, iPads/tablets og smartphones.

Vær dog opmærksom på, at menuerne kan se lidt forskellige ud afhængigt af, hvilket apparat/device du bruger.

Sådan læser du Digital Post

Du kan læse Digital Post på 4 forskellige platforme: på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-Boks.dk eller på mit.dk.

Uanset hvilken platform du vælger at læse din Digital Post fra, skal du skal bruge dit MitID, når du logger ind.

Du læser din Digital Post på borger.dk ud fra følgende måde:

1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Forsiden fungerer som din indbakke, hvor du kan se en liste over dine modtagne beskeder.
  3. For at læse en besked skal du klikke på dens titel i indbakken. Beskeden vil derefter blive åbnet.
  4. Hvis du læser Digital Post på en pc, kan du klikke på ’Fuldskærm’ for at få vist beskeden uden de omkringliggende elementer. I fuldskærmsvisning kan du klikke på ’Zoom ind’ eller ’Zoom ud’ for at ændre skriftstørrelsen.

Sådan sender du Digital Post post til kommunen via borger.dk

1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Skriv ny besked’.
  3. Find Odense Kommune ved at søge eller at klikke på ’Vælg myndighed’.
  4. Når du har valgt Odense Kommune, har du også mulighed for at søge eller vælge kategori for Odense Kommune.
  5. Når du har valgt Odense Kommune som din modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked.
  6. Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’.
  7. Din besked bliver nu sendt til Odense Kommune.

Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post via mail og sms på borger.dk

Du kan få besked om ny post via sms og/eller e-mail. Dette kræver blot, at du registrerer et mobilnummer og en e-mailadresse, når du er logget ind i Digital Post.

1. Log ind på Digital Post med dit MitID.
  2. Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
  3. Klik på ’Redigér’ ud for ’SMS om ny post’ og ’E-mail om ny post’.
  4. Indtast dit mobilnummer og/eller din e-mailadresse og tryk ’Gem’.
  5. Herefter vil du få besked på SMS og/eller e-mail, når du modtager ny Digital Post.

Sådan læser du Digital Post med skærmlæser eller skærmforstørrelse

Læs borger.dk's Vejledning til brug af Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse.
Her kan du finde information om, hvordan du bruger Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen med skærmlæser eller skærmforstørrelse.

I vejledningen er en beskrivelse af den visuelle opbygning af Digital Post på borger.dk samt en gennemgang af bl.a. navigation via landemærker og overskrifter.

Brug for hjælp til øvrige funktioner i Digital Post?

Gå til borger.dk: Funktioner i Digital Post
Her kan du blive guidet i andre af de mest benyttede funktioner i Digital Post - såsom hvordan du besvarer Digital Post, videresender Digital Post, sletter Digital Post m.m.

Hjælp hinanden

Du kan selv give andre adgang ved at logge ind på din digitale post. Læs hvordan i vejledningen "Giv andre adgang til din digitale postkasse".

Du kan også få hjælp hos Borgerservice. Sender du en anden person til Borgerservice for at få adgang til din Digital Post, skal han/hun have en fuldmagt med fra dig. Find fuldmagtsblanketten til læseadgang her.

Husk at du skal bestille tid, inden du møder op i Borgerservice.

Bestil tid

Fritagelse fra Digital Post

I Borgerservice kan du blive fritaget for Digital Post.

Husk at du skal bestille tid, inden du møder op i Borgerservice.

Bestil tid

Du kan også søge hjælp hos Digital Post-support.
Kontakt Digital Post-support, hvis du som borger har brug for hjælp til offentlig Digital Post, på:
Åbningstider:
Hverdage: kl. 08:00-20:00