Spring til indhold
Nyhed

Sct. Hans Skole er en af 12 skoler i landet, der skal lege forståelsen for teknologi ind

25-03-2021

Et nyt skoleudviklingsprojekt, Play@Heart, skal i samarbejde med Sct. Hans Skole og 11 andre skoler fra hele landet undersøge, hvordan legende tilgange kan bidrage til børns læring om og med teknologi. Projektet støttes med en bevilling på 50 mio. kr. fra LEGO Fonden.

Børn bygger med LEGO

Som en del af Play@Heart-projektet får Sct. Hans Skole en unik mulighed for at udvikle og arbejde med legende tilgange til teknologiforståelse og legens betydning i forhold til at skabe god undervisning. 

Legen er børns naturlige måde at lære på – både når det foregår i klasselokalet, på legepladsen eller på digitale platforme. I legen undersøger, konstruerer og tester børn virkeligheden, både når den udspiller sig i fysiske og digitale miljøer. Men hvad der er helt naturligt for børn, når de leger med ler, sand eller klodser skal også gælde, når det kommer til digitale teknologier.

De 12 skoler i projektet etablerer nyskabende og utraditionelle læringsmiljøer, såkaldte ‘PlaySpaces’, hvor både voksne og børn kan lege, eksperimentere, lære og være kreative med teknologi. Skoleleder Lars Eriksen forventer sig meget af det nye projekt, som for alvor går i gang efter sommerferien:

“Play@Heart tilbyder en fantastisk mulighed for udvikling af nogle af skolens kerneområder – innovation og STEM. Vi arbejder hele tiden på at skabe læring og glæde hos vores elever og ser den legende tilgang i projektet som meget motiverende for skolens elever. Det professionelle samarbejde med UCL vil give vores medarbejdere et fælles kompetenceløft og sikre praksisviden til fremtidig forskning. Vi er med til noget, hvor vi alle kan blive dygtigere til udvikling af fremtidens undervisning,” siger han.

Børn- og ungerådmand i Odense, Susanne Crawley Larsen, mener ikke, at det er tilfældigt, at en skole i Odense er udvalgt til projektet. Odense Kommune har nemlig vedtaget en strategi for, hvordan dagtilbud og skoler skal give byens børn en særlig styrkeposition indenfor forståelse og anvendelse af teknologi – desuden har Sct. Hans Skole i forvejen et stærkt fokus på innovation.

"Kreativitet og leg hænger uløseligt sammen. I ”Verdens bedste robotby i børnehøjde” vil vi rigtigt gerne give børnene en kreativ, eksperimenterende og legende tilgang til arbejdet med teknologiforståelse og opfinderi. Det ser vi allerede i vores MakerSpaces på skolerne, hvor vi arbejder med mødet mellem analogt håndværk og ny teknologi. Her er det børnenes lyst, interesse og nysgerrighed, der driver læringen. Det bliver spændende at se, hvordan eleverne på Sct. Hans Skole kommer til at udfolde sig i deres PlaySpace - og ikke mindst hvad alle vores andre skoler kan lære af projektet," afslutter børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.