Spring til indhold
Nyhed

Fond giver Odenses robotbørn 5 millioner kroner til makerspaces

17-11-2020

De odenseanske udgaver af Olivia og Ole Opfinder får nu endnu bedre vilkår for at udvikle deres nysgerrighed og talent inden for teknologiens verden. Med en bevilling på lidt mere end 5 millioner kroner fra VILLUM FONDEN etablerer Odense Kommune nemlig fem veludstyrede "opfinderhuler" - på moderne dansk kaldet makerspaces.

Makerspaces, robot

Foto: Odense Kommune

De nye makerspaces får hjemme forskellige steder i kommunen. De bliver værksteder, hvor børn kan finde løsninger på praktiske problemstillinger og designe med alt fra piberensere over 3D printere til højteknologiske lasercuttere.

- Når Odense vil være Verdens bedste robotby i børnehøjde, handler det i høj grad om deres tilgang til teknologi i alle afskygninger. Her bliver makerspaces en helt ny arena for børns opfinderi. Børn lader sig ikke begrænse af, hvordan man plejer at gøre eller om noget ikke lige er teknisk muligt. Til gengæld lever de med, at det er okay, at ikke alle idéer bliver til noget. Nogle gange må man starte forfra, gå en anden vej eller bede nogen om hjælp for at komme videre. Det er der noget enormt stærkt og dannende i - og det er de evner, der gør én til en god borger i en enhver by og selvfølgelig også i Verdens bedste robotby, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.

Makerspaces, klasseværelse

Foto: Odense Kommune

Både børn og voksne skal lære

De fem nye makerspaces på skolerne er allerede på tegnebrættet. Idéerne ventede bare på, at ansøgningen til VILLUM FONDEN skulle blive imødekommet. Sideløbende med at de nye læringslaboratorier nu bliver til virkelighed, betyder bevillingen, at en lang række lærere også bliver uddannet i at inddrage dem i undervisningen. 

Målet er blandt andet, at alle klasser på én årgang har et forløb i et makerspace, der udvikler eleverne fra at være passive forbruger af teknologi til at være kreative, kritiske og problemløsende brugere. Et andet mål er, at flere elever vælger at lave projektopgave eller afgangsprøve i 9. klasse i et makerspace.

På Sanderumskolen har man selv opbygget et makerspace, og her er man begejstret for, at flere børn og unge nu får mulighed for at være kreative og opfindsomme i lignende værksteder rundt om i byen. 

- Eleverne bliver sat i førersædet i forhold til deres læring. De oplever det som enormt motiverende, når deres egne idéer omsættes til prototyper. Det er dem selv, der har skabt kreative og anderledes løsninger på autentiske udfordringer - og det er de stolte af! De lærer selvfølgelig at beherske forskellige teknologier, men også at arbejde systematisk og undersøgende og at fejl er et naturligt skridt frem mod en bedre løsning. Jeg synes, at det er fedt, at endnu flere elever kan få samme mulighed for at udvikle sig, siger Ture Reimer-Mattesen, der er lærer og har været med til at opbygge Sanderumskolens eget makerspace.

Makerspaces får hjemme på Kroggårdskolen, Tingløkkeskolen, Ungdomshuset, et bibliotek og et enkelt af dem bliver mobilt.

Makerspaces, fodboldbane

Foto: Odense Kommune

 

Fakta

  • I november 2019 vedtog byrådet i Odense at afsætte 50 millioner kroner over 10 år til en strategi for 'Verdens bedste robotby i børnehøjde'. Ønsket var, at fonde samt partnerskaber med virksomheder og uddannelsesinstitutioner ville tilføre værdi for et tilsvarende beløb
  • Donationen fra VILLUM FONDEN på 5.013.076 kroner.
  • VILLUM FONDEN er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland. Den er stiftet i 1971 af Villum Kann Rasmussen, grundlægger af bl.a. VELUX A/S
  • Odense Kommune investerer desuden 2,3 mio kroner i projektet med makerspaces og kompetenceudvikling.

Kontaktinformation

Susanne Crawley Larsen, børn- og ungerådmand, sucl@odense.dk, mob: 30604419
Thomas Fallemann, læringskonsulent, Verdens bedste robotby i børnehøjde, thofa@odense.dk, mob: 30128194
Ture Reimer-Mattesen, lærer, Sanderumskolen, turre@odense.dk, tlf: 63752400