Spring til indhold
Nyhed

Odenses gymnasieelever svigter cyklen i 3.G

04-08-2021

Nu har Odense gennemført den første undersøgelse af gymnasieelevers transportvaner, og den viser, at eleverne svigter cyklen, når de bliver ældre. I 1.g cykler eller går 55 procent af eleverne, men i 3.g er tallet faldet til 38 procent - og det er bilen, som tager over. Det er dårligt for de unges sundhed og klimaet, da privatbilisme udgør 28 procent af CO2-udledningen i Odense.

Når Odenses gymnasieelever går i 1.g, kommer de typisk frem til undervisningen på cykel, gåben eller med kollektiv transport. Kun 12 procent af eleverne kører eller bliver kørt i privatbil. Imidlertid ændrer tallet sig, når eleverne bliver ældre. I 3.g kommer hele 44 procent af eleverne i bil, og det er ikke gode nyheder.

- I Odense kommer 28 procent af vores CO2-udledning fra privatbilisme, og det er ikke godt for vores ambition om at være CO2-neutral i 2030, at gymnasieeleverne i stigende grad vælger bilen. Ikke alene er det skidt for klimaet og trængslen i byen, men det er også dårligt for eleverne, at de går glip af den motion og friske luft, som cykel- eller gåturen giver. Vi skal forsøge at vende den udvikling, så de unge mennesker overvejer deres transportmiddel, ved at gøre det nemmere at cykle i Odense - også i forhold til klima, inden bilen udvikler sig til at blive det naturlige valg, siger by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V).

Dialog med elevråd

I november afsatte By- og Kulturudvalget midler til, at forvaltningen kan arbejde videre sammen med gymnasierne om at give eleverne mere bæredygtige transportvaner. Målet er at øge andelen af elever, der går, cykler og tager kollektiv transport til gymnasiet - også i 3.g.

Samtidig skal eleverne have større bevidsthed om betydningen af daglige bilture for byens CO2-udledning, luftforurening, trængsel, parkeringsforhold og deres egen sundhed. Der er allerede igangsat dialog med gymnasiernes ledelse om resultaterne, og hen over vinteren bliver elevråd inddraget i idéudviklingen af konkrete tiltag på de enkelte gymnasier.

Sct. Knuds Gymnasium ligger centralt i Odense, så her kommer cirka 75 procent af eleverne cyklende eller gående til skolen, men undersøgelsen har alligevel sat tankerne i gang.

- Undersøgelsen er med til at gøre os alle - både medarbejdere og elever - bevidste om vores rolle, når kommunen skal opfylde sine klimamål. Vi har elever, som er enormt engagerede i klimaet, og vi bruger undersøgelsen som afsæt for en kampagne, hvor vi skal have fokus på at fastholde de gode cykelvaner i alle tre år - også når kørekortet ligger i lommen, siger vicerektor Thomas Secher Lund fra Sct. Knuds Gymnasium.

Undersøgelsen er foretaget på Odenses otte gymnasier, og i alt har 4.664 elever svaret på deres transport til uddannelsen. De overordnede resultater er:

  •  Der sker en markant ændring i de unges transportvaner fra 1.g til 3.g.
  •  44 procent af eleverne i 3.g tager bil (som chauffør eller passager) til gymnasiet, mens det kun gælder 12 procent af eleverne i 1.g.
  • Samtidig sker et fald i ture til fods, på cykel eller med bus/tog.  55% af eleverne i 1.g går eller cykler til gymnasiet, mens andelen er faldet til 38% i 3.g. Andelen af ture med kollektiv transport falder fra 32% i 1.g til 17% i 3.g.
  • Der er store forskelle mellem uddannelsesstederne, hvilket blandt andet skyldes optageregler, geografi og typen af uddannelse (STX, HTX eller HHX).
  • 47 procent af eleverne på Tietgen HHX ankommer i bil, mens der er flest gående og cyklende elever på Sct. Knuds Gymnasium og Odense Katedralskole.
Kontaktinformation

Christoffer Lilleholt, by- og kulturrådmand, tlf.: 65 51 20 80