Spring til indhold
Nyhed

Kreative kode-glade børn konkurrerede med egne spil

23-11-2018

Som første kommune i landet tilbyder Odense Kommune samtlige 6. klasser at blive undervist i digital kodning. I dag kulminerede indsatsen ved den første af tre semifinaler, hvor eleverne konkurrerede om selv at have udviklet det bedste spil.

 

For første gang har Odenses elever i 6. klasse konkurreret mod hinanden i at kode digitalt. Eleverne har selv skabt og kodet små spil gennem forløbet, Coding Class - et undervisningsforløb, der skal gøre børnene kompetente til at agere i en digital verden.

Ved den første semifinale i Rådhushallen i Odense, fremviste 3-400 elever fordelt på 16 klasser de spil, som de selv har udviklet. Dommerne fandt tre af spillene så gode, at de nu går videre til finalen i juni 2019, hvor de skal op imod de spil, som går videre fra semifinale 2 og 3.

I løbet af dette skoleår deltager 69 af Odense Kommunes 6. klasser (ca. 1700-1800 børn) i Coding Class. Det er et projekt, der over et forløb på fire dage introducerer elever fra 6. klasse til kodning, og hvor børnene bl.a. skaber og koder små computerspil. Efter skoleforløbet præsenterer de spillene for lokale virksomheder, som de tager på besøg hos. Hver klasse har efterfølgende udvalgt ca. 3 spil til at repræsentere klassen i konkurrencen. 

- Coding Class skal sikre, at vores børn ikke bare bliver superbrugere og storforbrugere af teknologi, men mestrer den, og selv kan være med til at skabe fremtidens løsninger. Det er en vigtig kompetence i det 21. Århundrede, som Odense som den første kommune i Danmark nu tilbyder alle 6. klasserne, siger Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen.

I Odense afvikles Coding Class af Ungdomshuset, UngOdense, i samspil med IT-Branchen, der har udviklet konceptet. Sidste år deltog Odense også med en del klasser, ca 500 elever. I år er det så vokset til omkring 1700 børn, og Odense Kommune har selv overtaget projektet og finansierer det ud af det beløb, der i Budget 2018 blev afsat til indsatsen "Børnene i Robotbyen".

Borgmester Peter Rahbæk Juel holdt velkomsttalen ved den første semifinale.

- I Odense har vi en ambition om at skabe verdens førende robotby. Hvis vi skal indfri vores ambitioner på robotområdet, så kræver det at vi ruster byens børn til fremtidens arbejdsmarked. Derfor er det også vigtigt med initiativer som Coding Class, hvor byens børn og unge kan lære at bruge og forstå kodning på en sjov, kreativ og inspirerende måde, siger Peter Rahbæk Juel
 
I Rådhushallen spillede 3-400 elever fordelt på 16 klasser hinandens spil ind i mellem, at de også lavede små film og grafik. Også lærere, Ungdomshusfolk, politikere, besøgsvirksomheder og IT-Branchen deltog i dagen. 

Netop samarbejdet med de lokale IT-virksomheder er et værdifuldt element i Coding Class. Et af firmaerne er Oxygen, der undervejs har haft besøg af 6. klasse fra Hunderupskolen. 

- Det var sjovt. Eleverne har nydt kodearbejdet, og vi nød at se resultatet. Vi ved, at it-branchen kommer til at mangle 19.000 medarbejdere i 2030, så lad os løfte den opgave sammen. Oxygen vil gerne tage ansvar og arbejde på den lange bane. Vores mål er at få have adgang til kompetent arbejdskraft i fremtiden, siger Claus Winther, der er partner i IT-virksomheden Oxygen.

Det var den første ud af tre semifinaler, der blev afvikles i dag. De øvrige finder sted i marts og juni, og finalen i kreativ kodning afslutter skoleåret i juni 2019.

Læs mere om UngOdenses Clubhouse her

Læs mere om Coding Class her

 
 

Kontaktinformation

Mette Lundberg, direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, mobil: 27161380, mel@itb.dk
Peter Rahbæk Juel, borgmester, Odense, kontakt: 30 51 31 15 
Claus Winther, partner, Oxygen, telefon direkte: 63139149, mobil: 26737048, ctw@oxygen.dk
Maria Friis, områdeleder, UngOdense, telefon direkte: 63756822 og mobil: 26127832, mnh@odense.dk