Spring til indhold
Nyhed

Skoler får 2,6 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden til bedre musikundervisning

01-03-2017

Næste gang, du lytter til et stomp-orkester, et kor eller kigger ind i musiklokalet på den lokale folkeskole, vil du møde en nyinspireret musiklærer. Med en donation på 2,6 mio. kr. fra A.P. Møller Fonden er musiklærerne i Odense Kommune nemlig ved at få et ønske om efteruddannelse opfyldt.

 

- Musikken er en skøn og vigtig del af mange menneskers liv. Den passer på vores minder, giver os rum til fordybelse og har en vigtig plads i samværet med andre mennesker. Jeg er glad for, at så mange børn i byen ønsker at lære at spille og synge. Derfor er det også vigtigt med dygtige undervisere. Jeg er sikker på, at bedre undervisere giver bedre undervisning, og jeg er glad for, at vi kan udvide et program som, vi ved, virker, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (R).

 

Musiklærere og pædagoger på kommunens 35 skoler skal igennem et uddannelsesforløb, hvor de bliver bedre til at undervise i musik. Deltagerne skal blandt andet lære nye metoder, de kan bruge i undervisningen. For at sikre at kompetenceudviklingen bliver så praksisnær som mulig, vil nogle af forløbene foregå ude på skolerne, mens musiklærerne underviser eleverne. Det bliver UCL, der skal varetage undervisningen i projektets teoretiske moduler.

 

 

Musikalsk udbytte

Projektet er en udvikling af et samarbejde, som Odense Musikskole allerede har med ni folkeskoler i kommunen:

 

- Jeg er rigtig glad for, at vi får penge til projektet. Det er vores erfaring, at et samarbejde mellem musikskolens egne lærere og folkeskolernes musiklærere giver et løft til begge parter. Så vi glæder os til at komme ud og samarbejde med endnu flere folkeskoler i Odense, siger Maibrit Baagøe Schmidt, der er souschef på Odense Musikskole.

 

Formålet med at gøre musiklærerne til bedre undervisere er at kunne give eleverne et større udbytte af musikundervisningen, og der vil i projektet være fokus på at gøre musiklærerne i stand til at udvikle elevernes evner til selv at skabe musik.

 

- Når vi har musik på skemaet, er alle med i fællesskabet, og alle kan noget, fortæller Marianne Ubbe, der er skoleleder på Sanderumskolen i Odense. Skolen er en af de ni samarbejdsskoler, hvor man har gjort musik til en større del af skemaet.

 

- Både vores elever, lærere og pædagoger får meget ud af forløbet. Vores elever lærer at lytte, de bliver livsduelige, og så synes de bare, at det er sjovt at være med. Og vores lærere bliver bedre til at bruge musikken aktivt i undervisningen, mens pædagogerne får brugt deres kompetencer til at se den enkelte elev blandt de mange, siger hun.

 

Bevilliget for fjerde gang

Tidligere har Odense Kommune også fået penge fra A.P. Møller Fonden til at styrke skolernes ledelse, så de i fællesskab klædes bedre på til skolereformen. Også inklusion og faget historie vil få et løft på skolerne med penge fra fonden.

 

A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal besluttede i 2013 at donere én milliard kroner, som danske folkeskoler kan søge.