Spring til indhold
Nyhed

Kommunen giver den uventede hjælpende hånd

06-08-2013

Iværksættere er vant til at få en idé og selv føre den ud i livet. For ordbogen.com i Odense kom det derfor som en glædelig overraskelse, at Odense Kommunes ErhvervsKontakten stillede sig til rådighed med hjælp og rådgivning.

 -Som iværksættere er vi kede af bureaukrati. Vi har det ligesom vand. Vi flyder derhen, hvor det er muligt.

Peter Revsbech er administrerende direktør for ordbogen.com i Odense. Virksomheden har i de seneste år været så succesfuld, at den som en af meget få virksomheder har været på Børsens gazelle-liste fem år i træk.

Nu kulminerer de gode resultater i en udbygning af virksomheden, og her har direktøren fundet ud af, at god service og kommuner ikke er hinandens modsætninger.

-ErhvervsKontakten i Odense virker rigtig godt, og vi har et fremragende samarbejde. Vi har en medarbejder fra ErhvervsKontakten med i planlægningen sammen med en ingeniør. På den måde får vi sat planerne på det rigtige spor med det samme, og det får det hele til at glide nemmere, siger Peter Revsbech.

Fordommene viger

Samtaler på samme side af et bord var ikke lige det, som Peter Revsbech forventede sig af den lokale myndighed. I virksomhedens søgen efter succes er der ikke blevet sat meget lid til, at andet end en god idé, hårdt arbejde og engagerede medarbejdere kan udvikle forretningen.

-Man hører jo kun de dårlige historier om kommunerne. Fordommene gik også på, at kommunale medarbejdere var langsomme til at handle, og vi havde slet ikke tænkt på, at Odense Kommune var der, siger Peter Revsbech.

Fordommene blev gjort til skamme.

Den levende kommune

-Nu forventer vi af kommunen, at vi kan bruge den til noget. Den virker levende, og den udvikler sig og er interesseret og lyttende. Det slog benene væk under os, og nu er der grobund for et yderligere samarbejde, siger Peter Revsbech.

Han glæder sig specielt over, at Odense Kommune og ErhvervsKontakten har hjulpet med at skaffe tyske medarbejdere til Odense.

-Det er service. Kommunen tog sig af at finde boliger og svare på de skattemæssige spørgsmål. Det er ”spitzenklasse”, og noget, som jeg ikke har hørt om før, siger Peter Revsbech.

Men for direktørens skyld behøver servicen ikke at stoppe der.

-Jeg er liberalist, og optimalt ville der ikke være brug for kommuner. Men nu er jeg måske ved at forstå det. Kommunens kompetencer er anderledes nu, og det er dem, de fortsat skal udvikle, siger Peter Revsbech.

Han mener, at målet er klart. At der ikke skal være nogen forhindringer for virksomheder i Odense.