Spring til indhold
Nyhed

Fremtidens bus?

14-12-2010
FynBus, Odense Kommune og Tide Bus laver forsøg med miljøvenlig og støjsvag hybridbus i Odense.

I december vil en gul bus køre rundt i Odense og gå i stå ved stoppesteder og i lyskryds. Men det er faktisk meningen. For når dieselmotoren går i stå, tager en elmotor nemlig over og trækker bussen op i fart igen. Når bussen bremser, lader den elmotorens batteri op.

Bussen er en såkaldt hybridbus fra Volvo. Den er i Odense for at give kommunen, FynBus og Tide Bus erfaringer med denne nye bustype.

Når FynBus om 2-3 år skal sende Odenses busdrift i udbud, kan Odense Kommune nemlig vælge at stille krav om, at entreprenøren kører med en bestemt type busser.

- Det er spændende, at vi nu kan afprøve en bus, der er mere skånsom mod miljøet og larmer mindre. Vi arbejder hele tiden på at gøre den kollektive trafik mere attraktiv, og jeg tror, at en hybridbus kan være med til at give busserne et nyt image. Jeg glæder mig til at høre om erfaringerne fra prøveperioden, siger rådmand Jan Boye

Miljøvenlig og stille
På grund af de to motorer, der samarbejder om at drive bussen, bruger den op til 30-35% mindre diesel, og udleder 30-35% mindre CO2, samt færre skadelige stoffer.

Desuden larmer bussen mindre, da el-motoren er meget støjsvag. Specielt omkring stoppestederne vil man opleve langt mindre larm, da det er elmotoren der trækker bussen op på 20 km/t.

En god forretning
Selvom busserne er dyrere at anskaffe end almindelige dieselbusser, tjener de sig selv hjem over 6-7 år på grund af det lavere dieselforbrug. Og da en bus typisk er i drift i 8 år, kan det faktisk ende med at blive en god forretning, både for kommunen og for miljøet. Efterhånden som dieselprisen stiger, bliver regnestykket kun bedre.

Den gule hybridbus vil resten af december køre på rute 31-32 mellem Seden og Bolbro, så hvis man vil prøve den selv, er der rig mulighed.

Et eksempel på en hybridbus fra København.