Spring til indhold

Implementering af Beredskabsplanen i Odense Kommune

Med denne beredskabsplan foreligger der en ramme for, at alle medarbejdere og ledere inden for børne- og ungeområdet i Odense Kommune kan medvirke til at forebygge og håndtere overgreb og dermed fungere som et sikkerhedsnet for børnene og de unge.

Der er udarbejdet en kommunikationsplan, således at relevante afdelinger og afsnit bliver gjort bekendt med Beredskabsplanen.

De lokale arbejdspladser skal med udgangspunkt i Beredskabsplanen arbejde med, at der bliver sat fokus på værdier, normer og handlinger i dels det forebyggende arbejde og dels i samarbejdet og rolleafklaringen, når overgreb har fundet sted. Arbejdet skal munde ud i lokale procedurer, der er kendt af alle medarbejdere. Beredskabet skal således implementeres og forankres på de enkelte arbejdspladser, hvor det skal udgøre et kendt arbejdsredskab for ledere og medarbejdere til brug i arbejdet med børn, unge og deres forældre.

Lederne i de enkelte afdelinger og afsnit er dermed ansvarlig for Beredskabsplanens implementering. Implementeringsaktiviteterne vil være forskellige og behovsafhængige. Nogle steder vil en orientering om Beredskabsplanen måske være tilstrækkelig, og andre steder er der måske bestemte personer, der skal være arbejdspladsens vidensansvarlige, ligesom nogle kan have behov for at sætte fokus på den forebyggende indsats. Beredskabsplanen skal vedligeholdes gennem opdatering og faglige dialoger i de relevante faggrupper.

Den reviderede beredskabsplan skal i henhold til lovgivningen offentliggøres. Det sker på Odense Kommunes hjemmeside. Ligeledes bliver den gjort tilgængelig på Odense Kommunes intranet, hvor der vil kunne findes opdaterede handlekort med bl.a. kontaktoplysninger. Intranettet er den interne kommunikationsplatform for hovedparten af ansatte i Odense Kommune.


Børn- og Ungeforvaltningen