Spring til indhold

#KysBedreOdense 2018

Er du med i #KysBedreOdenses konkurrencer kan du herunder læse mere om vilkårene for deltagelse.

Du skal være opmærksom på, at video-streams kan sætte en eller flere cookies på din computer, når du trykker på afspil video. Læs mere om cookies

Rygerkys er selvfølgelig også rare, men faktum er, at de lugter og smager af røg. Et friskt kys er bare bedre!

 

Formålet med #KysBedreOdense er at forebygge, at unge begynder at ryge, samt at motivere unge, der allerede ryger, til at kvitte tobakken. Unge rygere og ikke-rygere har været med til at udvikle budskabet i kampagnen ved at deltage i fokusgruppeinterviews.

 

Hver uge er der på landsplan 280 unge, der begynder at ryge – det svarer til 9 unge i Odense. Vi ved, at unge søger nye fællesskaber ved skole- og studiestart. Desværre er rygefællesskabet nemt at vælge til - og det kan være svært at stoppe, når man først er begyndt.

 

Kampagnen #KysBedreOdense kørte derfor første gang i forbindelse med skole- og studiestart (medio august til medio september 2018). Målgruppen for kampagnen er unge i Odense Kommune, fra 7.-10. klasse i grundskolen til og med videregående uddannelser.

 

I kampagneperioden blev en række uddannelser besøgt og her kunne elever og studerende deltage i konkurrencer, få en kop kaffe, en kyskage og få målt deres kuliltetal. 

 

Røgfrit Odense, der står bag kampagnen, samarbejder med alle uddannelsessteder i Odense Kommune. I forbindelse med kampagneperioden fik de alle tilbudt en række materialer; plakater, forskellige postkort, overførbare tatoveringer, klistermærker til spejle samt gulvmåtter.

 

Sideløbende kørte daglige konkurrencer på #KysBedreOdenses Facebook og Instagram, hvor præmierne var sponseret af erhvervsdrivende i Odense Kommune. Desuden var det muligt at vinde krus og t-shirts med kampagnelogoet. 

 

Fakta om rygning og tobak, hjælp til rygestop og kyssetips var også en del af kampagnen.  

 

#KysBedreOdense lever videre og der vil løbende være konkurrencer og opslag i forbindelse med skole- og uddannelsesbesøg. 

 

Følg kampagnen her: 

 

  facebook  instagram