Spring til indhold

Tekniske spørgsmål & svar om odense.dk

 Tekniske spørgsmål og svar om odense.dk

Læs på denne side om:

Hvorfor kan jeg ikke se PDF-filer?

Hvis du oplever problemer med at få vist en PDF-fil på odense.dk, kan det skyldes flere forskellige ting:

- Din version af Acrobat Reader
- Din browser
- Dine sikkerheds- og cookieindstilllinger.

Adobe.com har en række forslag til løsninger af problemet.

Hvorfor ser mine pdf-filer mærkelige ud på min Mac?

 

Bruger du Mac og browseren Firefox, kan det være svært at åbne PDF-filer.
Grunden er, at filernes endelses, extension, ændres af system til .ashx, hvorefter filerne ved åbning eller download ikke genkendes som PDF af programmerne.

Bruger du Firefox på din Mac, kan du vælge at installere en gratis ekstra tilføjelse, extension, til browseren.

PDF-plugin for Firefox on Mac OS X (nyt vindue)

Hvorfor kan jeg ikke åbne pas-ansøgning og kørekort-ansøgning i Google Chrome?

 

Når du anvender Google Chrome, er standardopsætningen, at PDF-filer åbnes i Chrome PDF - Viewer.
Du er nødt til at ændre opsætningen til Adobe Reader.

I adresselinjen skriver du: Chrome://plugins
Herefter får du en side, hvor du kan slå den indbyggede Chrome PDF - Viewer fra og i stedet vælge Adobe Reader:

Hvorfor ser mit skærmbillede mærkeligt ud?

 

 

 

 

 

 

 

Ser det ud som om, der mangler noget på din skærm, eller ligger tekst og billeder oven i hinanden? Så kan det være fordi, du benytter browseren Internet Explorer 8 eller 9. 

Odense.dk er udviklet til at overholde gældende standarder, men det kan undertiden give problemer for de brugere, som anvender Microsoft Internet Explorer 8.

Microsofts ansvisning:
"Klik på Kompatibilitetsvisning på værktøjslinjen for at få vist webstedet på samme måde som i Internet Explorer 7. Det løser forskellige visningsproblemer med bl.a. forkert justeret tekst, billeder eller tekstbokse. Denne indstilling kan bruges til individuelle websteder, mens alle andre websteder fortsat vises med Internet Explorer 8-funktionalitet. Hvis du vil have vist det pågældende websted med Internet Explorer 8-funktionalitet igen, skal du bare klikke på Kompatibilitetsvisning igen.

Du kan opretholde en oversigt i Internet Explorer 8 over websteder, der skal vises med kompatibilitetsvisning. På kommandolinjen skal du vælge Funktioner og derefter Indstillinger for kompatibilitetsvisning for at tilføje eller slette websteder på listen. Du kan også vælge at få vist alle websteder og intranetsteder i kompatibilitetsvisning."

Du kan du tilføje borger.dk til din liste. Vælger du at markere ud for "Vis websteder i Kompatibilitetsvisning", skulle du heller ikke opleve problemer med korrekt visning andre steder på nettet.

Microsoft om Internet Explorer 9 (nyt vindue)

Hvad er den bedste skærmopløsning?

 

Hjemmesiden ses bedst med en skærmopløsning på 1024x768 pixels eller højere.

Hvordan slår jeg JavaScript til i Internet Explorer 8.0, 9.0, 10.0 og 11.0?

 

• Klik på 'Internetindstillinger' i menuen Funktioner øverst i browser-vinduet
• Vælg faneblad 'Sikkerhed' i det nye vindue
• Klik på 'Internet' i Vælg zone
• Vælg 'Brugerdefineret niveau'
• Gå/scroll til afsnittet 'Script', herunder Active-Scripting
• Vælg 'Aktiver' (Active-Scripting)
• Klik på 'OK'

Husk at klikke på Opdater i browseren, når Script er slået til.

Slå JavaScript til i Firefox

• Klik på 'Indstillinger' i menuen Funktioner øverst i browser-vinduet
• Vælg faneblad 'Indhold'
• Klik i checkboksen 'Aktivér JavaScript'
• Klik på 'OK'

Husk at klikke på Opdater i browseren, når Script er slået til.


Hvordan aktiverer/downloader jeg Java?

 

For at bruge NemLog-in skal du bruge Java. Hvis du allerede har installeret Java, men inaktiveret det i din browser, skal du aktivere Java. Dette gøres mest simpelt ved at sætte dine Internet Options i browseren til default. Hvis du ikke har installeret Java, skal du downloade og installere Java på din computer. Du kan downloade Java gratis.

For at bruge NemLog-in skal du bruge Java. Hvis du allerede har installeret Java, men inaktiveret det i din browser, skal du aktivere Java. Dette gøres mest simpelt ved at sætte dine Internet Options i browseren til default. Hvis du ikke har installeret Java, skal du downloade og installere Java på din computer. Du kan downloade Java gratis.

 
Download Java (nyt vindue)

Jeg har problemer med at bruge Explorer-browseren på odense.dk

 

 

 

Odense.dk er udviklet til at overholde gældende standarder.

Dette kan undertiden give problemer for de brugere, som anvender Microsoft Internet Explorer 8 eller 9.
Hvis du oplever problemer med korrekt visning af siderne på odense.dk i din Internet Explorer 8 eller 9, oplyser Microsoft, at du skal:

"Klik på Kompatibilitetsvisning på værktøjslinjen for at få vist webstedet på samme måde som i Internet Explorer 7. Det løser forskellige visningsproblemer med bl.a. forkert justeret tekst, billeder eller tekstbokse. Denne indstilling kan bruges til individuelle websteder, mens alle andre websteder fortsat vises med Internet Explorer 8 eller 9. Hvis du vil have vist det pågældende websted med Internet Explorer 8 eller 9 igen, skal du bare klikke på Kompatibilitetsvisning. Du kan opretholde en oversigt i Internet Explorer 8 eller 9 over websteder, der skal vises med kompatibilitetsvisning. På kommandolinjen skal du vælge: "Funktioner" og derefter "Indstillinger for kompatibilitetsvisning" for at tilføje eller slette websteder på listen. Du kan også vælge at få vist alle websteder i kompatibilitetsvisning."

Vælger du at markere ud for "Vis websteder i Kompatibilitetsvisning", vil du i langt de fleste tilfælde ikke opleve problemer med korrekt visning andre steder på nettet.

Om Internet Explorer på Microsofts hjemmeside (åbner nyt vindue)

Hvilken browser skal jeg bruge?

 

 

 

Hjemmesiden ses bedst med de nyeste versioner af Microsoft Internet Explorer (IE), Mozilla Firefox, Google Chrome og Apple Safari, men kan også fungere i andre browsere som fx Netscape Communicator og Opera.

Hvorfor skal jeg have den nyeste version af Adobe?

Generelt er vi af sikkerhedsmæssige årsager nødsaget til at anvende nyere udgaver af de forskellige hjælpeprogrammer. Der sker en løbende udvikling, der blandt andet er for at sikre såvel os i kommunen som borgerne mod misbrug af selvbetjeningsløsninger og de andre hjælpeværktøjer som fx. NemID, som anvendes i den digitale kommunikation.

Hvad er Cookies og hvordan slår jeg det til?

 

 

 

For at bruge NemLog-in, skal du have slået cookies til i din browser. Ellers kan vi ikke sende dig tilbage til den service og hjemmeside, som du kom fra, og som du ønsker at logge på.

• Klik på 'Internetindstillinger', i menuen 'Funktioner' øverst i browser-vinduet
• Vælg fanebladet 'Beskyttelse af personlige oplysninger'
• Vælg beskyttelsesniveau Mellem ved brug af skyderen
• Klik derefter på knappen 'Anvend / Godkend'
• Klik på 'OK'

Du skal muligvis genstarte din computer, før ændringen træder i kraft.
Du kan læse mere om Cookies på siden Cookies og privatlivspolitik

Hvordan gemmer jeg Cookies på min Mac?

 

Hvis du benytter Mac, skal du acceptere cookies ALTID, når du bl.a. vil logge dig på Post eller andre selvbetjeningsløsninger på borger.dk.
Gå ind under Indstillinger, Sikkerhed og vælg accepter cookies altid.


PDF plugin for Firefox on Mac OS X (nyt vindue)

Hvorfor får jeg fejl ved login med NemID - Java 32/64 bit

 

Hvis du har problemer med at logge på netbank eller offentlige hjemmesider med NemID, skyldes det ofte en af to ting. Enten er der slet ikke installeret hjælpeprogrammet Java på din computer, eller også er der installeret en version, der ikke passer sammen med din browser, fx Internet Explorer, Firefox, eller Safari. I begge tilfælde skal du gøre følgende:

For pc'er med Windows eller Linux:
1. Åbn det browserprogram, du vil bruge, fx Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome eller andet
2. Gå til Download Java til Windows (nyt vindue)
3. Klik på "Verify Java Version" og hent og installér Java, hvis du ikke har det eller ikke har seneste version.
4. Luk dit browser-program ned og start det op igen.
5. Prøv at logge på den side, du ønsker. Det skulle gerne virke nu.

For Mac-computere:
1. Gå til Download Java til Mac (nyt vindue)
2. Klik på den "Java update", der passer til den version af Mac OSX, der er på din Mac.
3. Luk dit browser-program ned og start det op igen.
4. Prøv at logge på den side, du ønsker. Det skulle gerne virke nu.

Teknisk orientering om Java
Hvis du allerede har installeret Java på din pc, og du stadig ikke kan logge ind på hjemmesider med NemID, vil det ofte være fordi, din version af Java ikke passer med den browser-version, du bruger. Dette gælder især, hvis du har Windows 7 i 64 bit, som er den typiske udgave af styresystemet. For i Windows 7, 64 bit, findes der fx to versioner af Internet Explorer, selv om man ikke kan se forskel umiddelbart - nemlig henholdsvis en 32 bit- og en 64 bit-udgave.

Hjælpeprogrammet Java, som skal være installeret, for at man kan bruge NemID, findes også i både en 32-bit og i en 64-bit-udgave. Og man kan fx ikke logge på, hvis man bruger sin 64-bit browser, og der kun er installeret 32-bit Java, ligesom man heller ikke kan bruge 32-bit browser, hvis der kun er installeret 64-bit Java. Enten skal både browsere og Java-versionen være i 32 bit, eller også skal begge dele være i 64 bit. Når du går ind på java.com for at downloade Java, vil hjemmesiden med "Verify"-funktionen undersøge, om din browser er 32-bit eller 64-bit, og om du har Java installeret og i givet fald i hvilken version, hvorefter du vil få mulighed for at hente eller opgradere Java.

 

Hvis du ønsker at tjekke version af Windows-styresystem og browser:

Tjek af om din pc er 32- eller 64-bit (nyt vindue)

Hvorfor får jeg en fejl ved login med NemID, når jeg har styresystem Windows XP?

 

Den 15. juli 2014 kommer der en ny version af Java, der er forudsætningen for at kunne blive ved med at anvende NemID. Når man opdaterer til den nye version, vil Java ikke længere fungere sammen med styresystemet Windows XP. Det betyder, at Windows XP-brugere efter Java-opdateringen ikke længere vil kunne logge på deres netbank eller det offentliges selvbetjeningsløsninger, Digital Post m.v.
 
Derfor opfordres alle til at opdatere deres styresystem, så de fortsat kan bruge netbank og kommunikere sikkert med det offentlige.

Hvad skal XP-brugere gøre?

  • Er man i tvivl om, hvilket styresystem man bruger, findes der vejledning til at undersøge dette hos Microsoft: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/which-operating-system
  • Har man Windows XP, bør man hurtigst muligt – uanset om man bruger NemID – sørge for at skifte til et andet styresystem, som løbende opdateres.

Indtil man har gjort dette, kan man benytte de computere, der er stillet til rådighed på bibliotekerne og på BorgerServiceCentret.

 
 

Fakta

 
  • Microsoft har fra april 2014 valgt ikke længere at opdatere eller supportere styresystemet Windows XP, som blev lanceret i 2001. 
  • Som en følge heraf holder leverandører som Oracle - leverandøren af Java - op med at understøtte det forældede styresystem. 
  • Godt 5 % af NemID-brugerne benytter Windows XP, og tallet er stærkt faldende.
  • Ifølge ”Regler for NemID”, punkt 3.3, som brugeren accepterer under bestillingen af NemID, skal computeren holdes opdateret. Det gælder både styresystem, browser og Java.

Hvorfor kan jeg ikke logge helt ud af borger.dk?

 

Du kan opleve, at du er logget på borger.dk, når du åbner en browser igen. Det kan ske, hvis du har glemt at logge af øverst til højre, inden du lukkede det forrige browservindue.

Det er med andre ord nødvendigt, at du sætter låsen til, inden du lukker døren. Ellers bliver døren blot lukket i, men ikke ordentligt låst.

Hvad er NemID, og hvordan bestiller jeg et NemID?

 

NemID er din adgangskode på internettet, som gør det sikkert for dig at se og oplyse fortrolige og følsomme oplysninger via internettet. Skal du i netbanken eller betjene dig selv hos det offentlige, så skal du logge på med NemID.

Som borger kan du få en NemID på følgende måder:

  • bestille NemID digitalt på Borger.dk - vælg Bestil NemID i Selvbetjening
  • få NemID via din netbank
  • få NemID ved personlig henvendelse i borgerservice eller i et skattecenter

Hvorfor kan jeg ikke bruge mit NemID på offentlige hjemmesider?

 

I nogle tilfælde kan du opleve, at din NemID virker til din netbank, men ikke på offentlige hjemmesider. Det kan skyldes, at din bank eller du selv - måske uden at være klar over det - har fravalgt, at din NemID skal kunne bruges andre steder end hos banken.

Hvis du vil kunne bruge samme NemID til både netbank og offentlige hjemmesider, så kan du finde løsningen her: 
Brug NemID fra din bank til offentlige hjemmesider (åbner NemID.nu i nyt vindue).


Hvorfor står der ung under 18 på min signatur, selv om jeg er over 18?

 

Forklaringen er, at du har fået dit NemID, før du blev 18. For at ændre det, skal du ind på selvbetjening for NemID. Her skal du spærre det aktuelle certifikat under menupunktet "Certifikat". Når dette er gjort kan du få udstedt et nyt certifikat i menu-underpunktet "Aktiver certifikat". Dette nye certifikat er et "voksen"-certifikat.

Der kan være tilfælde, hvor det ikke kan lade sig gøre. Det er hvis din NemID er oprettet via en bank, men du ikke længere har tilknyttet NemID til en bank. Har du problemer med dette, skal du kontakte supporten hos NemID.

Selvbetjening NemID (nyt vindue)
NemID support (nyt vindue)

Hvordan ser jeg min driftstatus for NemID?

 

 

 

Du kan holde øje med driften af NemID på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside om NemID og NemLog-in.

Driftstatus for NemID (nyt vindue)

Hvorfor kan jeg ikke logge ind med NemID?

 

Hvis du ser et rødt kryds på siden, kan fejlen skyldes en manglende Java-tilslutning, se mulig diagnose på NemLog-ins hjælpeside.
Hjælp til NemLog-in (nyt vindue)

 

Hvordan formindsker/komprimerer jeg filer, der f.eks. skal vedhæftes en mail eller digital post?


Når du sender en meddelelse, der overskrider størrelsesbegrænsningen for meddelelser på enten din eller modtagerens e-mail-server, bliver meddelelsen returneret til dig og leveres ikke.

Ved at optimere størrelsen på billeder og vedhæftede filer i digital post og e-mails kan du undgå at overskride de størrelsesbegrænsninger, der er tilknyttet de fleste e-mail konti.

Bemærk: Størrelsen på en e-mail øges med ca. en tredjedel, mens den overføres via internettet.

Send flere vedhæftede filer ved hjælp af flere e-mail-meddelelser

Flere mindre meddelelser har en større sandsynlighed for at blive leveret end én stor meddelelse. Denne teknik kan hjælpe dig med at undgå størrelsesbegrænsninger i de enkelte meddelelser, men modtagerens postkassebegrænsning kan stadig blive overskredet. Alle meddelelser, der modtages, efter at en persons postkasse har nået lagergrænsen, afvises typisk.

Brug komprimerede grafikfilformater

Der er rigtig mange forskellige grafikfilformater. Blandt de bedste billedfilformater til e-mail jpg, .png, og .gif. De største grafikfilformater er dem, der ikke gemmes i et komprimeret filformat, f.eks. .tif og .bmp.

Brug mindre originalfiler

Fotos: Størrelsen på et foto, der er taget med et digitalkamera, er typisk stor, også selvom det er gemt i et komprimeret format som .jpg. Det er ikke usædvanligt for et enkelt billede at være flere megabyte stort. Brug en lavere opløsningsindstilling på kameraet, når du tager et digitalt foto. Brug komprimerede filformater som .jpg. Beskær billederne til det grundlæggende indhold i et grafikprogram.

Dokumenter:
Du kan med fordel konvertere filer i f.eks. excel, word og lignende til PDF. Søg på din computer eller internettet efter ”pdf konvertering”, for at finde det program, der passer dig. 
Scanning: Overvej at nedsætte opløsningsgraden ved indscanning, hvor en høj opløsning ikke er nødvendig. 

Brug et filkomprimeringsværktøj

Mange vedhæftede filformater kan reduceres i størrelse ved hjælp af et komprimeringsværktøj. Hvilket komprimeringsværktøj, du kan bruge, afhænger af din computer og dit styresystem. Søg på din computer eller internettet efter ”filkomprimering” eller ”datakompression” for at finde det program, der passer dig. 

Erstat tekst med link til hjemmesider eller filer på hjemmesider

Måske ligger den information, du ønsker at medsende, på internettet i form af en hjemmeside eller en fil, som kan tilgås via en hjemmeside. I så fald kan du overveje at linke i din mail-tekst til hjemmesiden eller til filen på hjemmesiden i stedet for at inkorporere/kopiere selve indholdet i din mail.

Borgmesterforvaltningen