Spring til indhold

Markedsføring under corona-krisen

Herunder har vi samlet inspiration samt forskellige råd og tips til, hvordan du kan markedsføre din virksomhed på de sociale medier og holde gang i hjulene under Coronakrisen.

Vi har primært taget udgangspunkt i Facebook, men mange af tiltagene kan overføres til andre sociale medier og tænkes ind i jeres overordnede digitale strategi.

 

Læg en strategi

Ting du bør overveje, når du planlægger din SoMe strategi:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvor er din målgruppe?
  • Hvilke interesser/behov har de?
  • Hvad er dit budskab til dem?
  • Hvordan når du dem bedst?

Markedsføring 

Den handlende idé
Det handler om at markedsføre sig ved at hjælpe forbrugerne med at løse deres problem. Med at opfylde deres behov og ønsker om f.eks.at leve et bedre liv.
Aktuelt kan du spørge dig selv– hvilket problem kan min virksomhed bidrage med at løse under krisen?

 

Videomarkedsføring
Du kan f.eks. vise produkter frem, lave ”how-to”-videoer eller sende live-stream-tv. Tænk over, hvordan din virksomhed kan hjælpe og skabe umiddelbar værdi for din målgruppe under Corona.

 

Pay-it-forward
Pay-it-forward handler om at gøre gode gerninger. Du kan evt. booste dit salg ved at gøre en god gerning for andre.

 

Skab et behov hos målgruppen
Stil dig selv følgende spørgsmål: Hvor er mit værditilbud noget, der er behov for nu? Gør derefter opmærksom på behovet samt hvordan du kan afhjælpe det.

 

Historier om nogen, virker ofte bedre end historier om noget
Brug en person til at hjælpe med at sælge dit budskab. Find helten i din historie – involver de involverede og skab engagement. Det kan øge troværdigheden.

 

Brug en influencer
Overvej om du kan lave et samarbejde. Mikro-influencers har ofte færre men mere engagerede følgere og er også typisk lettere at betale sig fra end et samarbejde med en mega-influencer.

 

Sælg online
Hvis du ikke tidligere har solgt dine produkter online, så er det nu, du skal overveje, om det skal være en del af din salgsstrategi.

 

Post corona
Krisen slutter og hvad så?
Overvej om du kan sælge dine ydelser ud i fremtiden – hvilke behov har din målgruppe efter krisen, og hvordan kan du dække dem? Kan du f.eks. tilbyde gavekort til en god pris?
Overvej om dine kunders adfærd/købemønstre har ændret sig som følge af krisen, og tilpas din markedsføring derefter.

 

Facebook/Instagram annoncering
Bak evt. din markedsføring op med Facebook/Instagram annoncering. Målgruppen er online nu.
Aktiviteten øges, da rigtig mange arbejder hjemmefra og børnene har mere skærmtid. Flere virksomheder vælger at spare annoncering væk, hvilket betyder, at der ikke er så meget rift om pladserne, og man kan få billigere priser, så man får god ”værdi” for pengene lige nu.
Kan være med til at sikre et kundeflow til, når krisen vender.

 

Case eksempler fra Facebook

Vault of Spirits
Tilbyder virtuel ginsmagning / livestream på Facebook → har boostet salget af gin.
Spiritusforhandler.

 

Mortens Chokolade
Mortens Chokolade har startet en støttekæde; for hver 4. solgte smagsæske køber han et takeaway-måltid. Han vil gerne støtte op om restauranterne i Odense og samtidig booster han sit eget salg.

 

Forlaget Forår
Endnu et led på støttekæden. Forlaget Forår køber chokolade hos Mortens Chokolade, hver gang de har solgt 4 bøger. Målgruppen støtter et godt formål og får selv noget ud af det. Det er win-win.


Tegn med Puk

Tatovør til dagligt.
Laver tegneundervisning for børn – live. Formålet er at give forældrene en pause. Nu efterspørger folk at købe hendes portrætter.

 

Lille Frøken Flora
Moderne Blomsterforretning. Har under Corona lavet et nyt tiltag: høflig selvbetjening udendørs.

 

Mambeno – madplaner til børnefamiler
Live-bagning for børn. Tilbyder madplaner til børnefamilier.

 

Du Kan Hjælpe
Live-førstehjælp i børnehøjde. Tilbyder kurser i førstehjælp.

 

Gode sider at hente mere viden/inspiration

Indlæg: Sådan får du din virksomhed bedst muligt gennem coronakrisen

Indlæg: Sådan kommer den lille virksomhed gennem coronakrisen med en digital strategi

Artikel: Corona booster den handlende ide og kan ændre marketing


Indlæg: 7 SoMe trends du skal kende til i 2020

Indlæg: Kundernes fokus skifter: 7 forbrugerpsykologiske overvejelser som følge af Covid-19

 

Indslag: Virtuel ginsmagning er et hit – det er stukket helt af

 

Indslag: Tatovøren Puk laver tegnelege med tusinder af hjemsendte børn

 

Indslag: Virksomheder hjælper hinanden – chokolademager har startet kæde

 

Gratis webinarer

Ivækst tilbyder en række livestreamede arrangementer, hvor du kan få adgang til en masse tips, værktøjer, eksperter, cases og meget andet. Opstart fredag d. 3. april. Find Ivækst-arrangementerne her


Firmaet Webamp har afholdt en række webinarer, som ligger tilgængelige på deres hjemmeside. De har blandt andet lavet et om markedsføring i krisetider

 

Brug for vejledning?

Odense Iværksætterservice yder gratis 1:1 sparring til iværksættere og nystartede virksomheder, der oplever driftsmæssige udfordringer som følge af coronavirus.
Ring til en af vores iværksætterkonsulenter i dag - de sidder klar til at hjælpe.

  • Laila Burcharth tlf. 51 48 23 17
  • Randi Trabjerg tlf. 20 51 70 85
  • Lene Høxbro tlf. 21 44 65 61

Er du som virksomhed i tvivl om, hvilken instans/organisation, der kan hjælpe dig med dine udfordringer, eller har du brug for at få sat stik i til de rigtige/relevante myndigheder, så hjælper ErhvervsKontakten med at finde svaret.

 

Kontakt ErhvervsKontakten på tlf. 65 51 63 00 eller email. erhvervskontakten@odense.dk

By- og Kulturforvaltningen