Spring til indhold

Barnets udvikling 3 - 6 måneder

Barnet er ved 3-6 måneder mere fysisk aktiv, og begynder at få et pludresprog, samtidig med at sanserne skærpes.

I denne periode vil du opleve, at dit barn får længere og længere vågenperioder. I takt med at barnet er mere vågent, sker en stor udvikling, både i forhold til barnets færdigheder og kontakten. Barnet får i slutningen af perioden en søvnrytme, både dag og nat. Sammenlagt sover barnet 14-15 timer i døgnet.

Barnet kan nu koordinere sanseindtryk og bruger evnen aktivt i udviklingen.

 

Syn og kontakt

Barnet kan fastholde øjenkontakten længe, og synet bliver nyttigt, i forhold til barnets øvrige færdigheder. Barnets syn bliver stimuleret i alle vågne timer. Når barnet ligger på maven, på ryggen, og når du går omkring med barnet. Barnet har nu samsyn, og det kan følge ting fra side til side i en glidende bevægelse. Barnet bruger smil og pludren til at få og fastholde øjenkontakt.

 

Hørelse og sprog

Barnet kender lydene i hjemmet og genkender forældrenes stemmer. Barnets pludrelyde bliver mere nuancerede. Barnet eksperimenterer med lyde og kan hvine, og det ler højt, hvis der er noget, der begejstrer.

 

Udvikling

I starten af perioden vil barnet gribe usikkert efter legetøj, og det har brug for, at du hjælper og rækker legetøjet til barnet. Barnet vil i hele perioden putte legetøjet i munden, men mest i starten. I 5-6 måneders alderen vil barnet gribe bevidst efter ting og flytte dem fra hånd til hånd. Legetøjet bliver først undersøgt og kigget på, før det puttes i munden. Ved hjælp af følesansen lærer barnet, hvad der hårdt, blødt, koldt eller varmt.

 

3 måneder gammelt kan barnet holde hovedet næsten sikkert. Ligger barnet på ryggen, kan det selv hjælpe med at komme op i siddende stilling, når du griber om barnets hænder og håndled. I 5 måneders alderen kan barnet hjælpe til med, at komme op i stående stilling. Barnet støtter på benene, når det bliver holdt under armene, og det vil måske hoppe.

 

I starten af perioden støtter barnet på underarmene, når det ligger på maven. Hen mod 5 måneders alderen bliver armene kortvarigt strakt ud. Det kan være svært for barnet at holde balancen, når armene er strakte. Barnet vælter derfor om på ryggen. Barnet lærer af sine erfaringer, og efterhånden vender barnet sig bevidst. 6 måneder gammelt kan barnet bevæge sig om egen akse.

Når barnet ligger på ryggen kan det række ud efter legetøj ved siderne. Får barnet får fat i sine fødder triller det om på siden og måske helt om på maven. Liggende på maven kan barnet undersøge legetøj med hænder og mund.

Via barnets større fysiske aktivitet udvikles muskler omkring leddene og balancen styrkes.

Måske får dit barn den/de første tænder i 4-6 måneders alderen.

 

Stimulation

Du hjælper barnets evne med at kombinere synsindtryk ved, at barnet har mulighed for at øve hånd øje koordination. Placerer legetøjet indenfor barnets rækkevidde og tænk på, at legetøjet skal have en størrelse, der gør det muligt for barnet, at gribe fat i det. Legetøjet må gerne være farverigt og med kontraster. Vis barnet mange forskellige ting og sæt ord på. Måske er dit barn i slutningen af perioden interesseret i, at kigge i billedbøger sammen med dig. Gerne bøger med bare et enkelt motiv per side.

 

En tidlig sprogstimulation forgår ved, at du allerede nu snakker meget med barnet. For nogle føles det unaturligt at snakke med et spædbarn, men sig alligevel de ting du gør med barnet højt. Fx nu skal du have en tør ble, nu lægger jeg dig ned på gulvet osv. Barnet skal koble det der bliver sagt, med det der bliver gjort. Det giver efter mange, mange gentagelser mening for barnet.

Fortsæt med at synge for dit barn. Gerne i kombination med fagter og bevægelse eller berøring af barnet. Du må gerne gentage de samme sange, så barnet efterhånden genkender dem. Når du går rundt med dit barn kan du fortælle, hvad I ser på jeres vej.

Når barnet henvender sig til dig med smil og pludren kan du gentage barnets pludrelyde.

 

I 3-6 måneders alderen formes basis for, at barnets motoriske udvikling forløber normal rækkefølge. En stabil muskulatur omkring leddene og en god balance er nødvendig for senere at kunne, krybe, kravle, sidde og gå.

 

Udviklingen foregår bedst ved, at barnet er meget på gulvet. Indret et hyggeligt sted, hvor der også er plads til, at en voksen kan være sammen med barnet. Det er ikke ualmindeligt at børn skælder ud over at blive lagt på maven. Men det er kun indtil barnet får færdigheder, der er brugbare. Når barnet begynder at være på strakt arm, kan du placere legetøjet i cirkelform omkring barnet for, at invitere til, at barnet bevæger sig om egen akse.

 

Hvis barnet har selskab, mens det er på gulvet, accepterer det, at være der i længere tid.

 

Når barnet uden besvær kan slå til og gribe legetøjet på et aktivitetstæppe, er det tiden til, at fjerne tæppet og give nye udfordringer.

 

Næsten alle børn vil blive mere aktive med kroppen, hvis de ikke har så meget tøj på. Derfor er det en god ide engang imellem, at tage noget af barnets tøj af.

 

I slutningen af perioden kan du begynde, at lave trillelege med barnet. Når barnet ligger på ryggen, kan du trække barnet om på maven. Du kan også svøbe barnet i et tæppe og forsigtigt rulle det ud på legetæppet eller i jeres seng.

 

De fleste børn vil kunne lide at blive tumlet forsigtigt med. Du kan bevæge barnet op i luften og ned igen eller fra side til side. Balancen kan du styrke ved at gynge med barnet. I starten kan du sidde med barnet og gynge i slutningen kan barnet kortvarigt sidde i en babygynge. Har i en hængekøje, er det som regel også et hit. Vigtigst af alt, når du udfordrer dit barns motorik og balance er, at barnet kan lide det du gør.

 

Barnet kommer selv op at sidde på gulvet, når det er klar, men må gerne komme i høj stol med støtte til måltiderne, når det kan trille fra mave til ryg og omvendt.

 

Mad

Barnets ernæringsbehov dækkes af modermælk og eller modermælkserstatning. Du kan tidligst fra 4 måneder introducere anden mad end mælk.

 

Forslag til leg og stimulation

  • Giv barnet et spejl at kigge i
  • Placer barnet på en stor bold og tril banet frem og tilbage og fra side til side
  • Giv barnet rangler og andet legetøj, der er nemt at gribe
  • Legetøj og rangler kan være af stof, træ og plastic, så følesansen stimuleres
  • Gyng barnet enten siddende hos dig eller gyng barnet i hængekøje eller i et tæppe, hvor I er to voksne, der holder i hver ende af tæppet
  • Brug sansegynge
  • Farverige bløde bolde
  • Billedbøger
  • Babysvømning
  • Syng for dit barn
  • Stille tumle- og trillelege

Se også under følgende emner i Sundhedsstyrelsens bog "Sunde børn"

  • Sikkerhed
  • Mad
  • Opdragelse