Spring til indhold

Søvn

Det er vigtigt for barnets udvikling at sove, da det er under søvnen at kroppen får ro til at bearbejde alle de nye indtryk.

Søvn er vigtigt for både børn og voksne og har betydning for det overskud, som vi har i hverdagen. De fleste vil opleve et ændret søvnmønster, når de bliver forældre. Søvn er også ofte en af de ting, som kan fylde og bekymre forældre, og man kan både overveje om barnet sover for meget eller om det sover for lidt.

Ligesom hos voksne varierer søvnbehovet også fra barn til barn. Det er således normalt, at nogle nyfødte spædbørn sover 15 timer i døgnet, mens andre sover 18 eller måske op til 20 timer i døgnet.

Som forældre vil man i starten opleve, at barnet ikke har et søvnmønster eller at det følger den samme rytme, som i mors mave. Efterhånden som barnet vokser, vil der begynde at komme mere rytme. Som forældre kan man hjælpe til denne proces og dermed få skabt nogle gode søvnvaner. Det kan være en hjælp for barnet, at man allerede fra starten får lavet nogle faste ritualer, når barnet skal puttes. Rolig stemmeføring og dæmpet belysning kan også hjælpe barnet til at falde i søvn. Endelig spejler det lille barn også hele tiden sine forældre. Jo mere rolig forældrene kan være, jo lettere vil det være for barnet at slappe af og lade sig overgive til søvnen.

Fra barnet er 2 til 6 måneder begynder der at komme en søvnrytme/døgnrytme. Nogle børn regulerer det selv, mens andre har brug for hjælp fra forældrene. Barnet kan nu også sove længere og mere sammenhængende om natten og med alderen bliver barnet mere aktivt om dagen, og bliver mere naturligt træt om natten.

Søvnen kan opdeles i 4 stadier, der går fra meget let søvn til dyb søvn. Det er først, når barnet er omkring 2 måneder og efter, at denne opdeling begynder. Nedenfor ses opdelinger af de 4 stadier.

  1. Glidende overgang til søvn - man vækkes let
  2. Tungere søvn - man er sværere at vække
  3. Dybere søvn
  4. Dyb søvn. Man er næsten umulig at vække. Ved vækning er man omtumlet og uklar

Lille dreng der sover i hvidt sengetøj

Forløbet fra stadie 2-4 kaldes også 1 søvncyklus. I løbet af en nat gennemgår dit barn omkring 4-5 af disse. Opvågninger mellem hver søvncyklus er almindelige og aftager fra barn til voksen, men det er ikke ualmindeligt at børn vågner helt op, når de er i den lette søvn (stadie 2). Vågenhedsperioderne er korte. Efter 6 måneders alderen opnås den helt dybe søvn som ved stadie 3-4.

Børn i alle aldre har brug for at gennemgå disse søvncyklus både om natten og dagen. Konsekvensen af en brudt søvncyklus er et uroligt og utilfredst barn, der er længe om at vågne og har svært ved at falde i søvn igen. Det er derfor ikke er nogen god idé at vække dit barn af middagssøvnen, i håb om at de vil sove bedre om natten. God søvn om dagen gør det tværtimod lettere for dit barn at falde i søvn og sove om natten.