Spring til indhold

Tryllefløjten Børnehus rammer

Beskrivelse af børnehusets indretning og udendørs rammer.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Læringsmiljøer indenfor

I Tryllefløjten tror vi på, at børns leg er central. Vi har derfor fokus på at skabe stimulerende legemiljøer for børnene. Den fysiske indretning skal indbyde til bevægelse, fantasi, sjælefred og fordybelse. Derfor skaber vi små læringsrum på stuerne, der indbyder til forskellige lege. En gang imellem rykker vi rundt på stuerne, for legemiljøerne skal nemlig passe til præcis de børn, der går på stuen på det tidspunkt. 

I fællesarealerne har Tryllefløjten børnehus: 

- Et Narnia-skab med et hemmeligt rum. 
- Et hus i to etager i nogle gamle skabe. 
- Et motorikrum i vuggestuen. 
- Et kreativt værksted.

 

Læringsmiljøer udenfor

Tryllefløjtens uderum skal ligeledes indbyde til mange forskelligartede lege: Bevægelse, fordybelse, rollelege og de lege, hvor nogen cykler rigtig, rigtig hurtigt. Derfor har Tryllefløjten en bålplads, den populære ’store gynge’, legehus, sandkasse, klatretårnet, den runde bænk på terrassen og så er der alle de små kroge, som børnene selv navngiver og opfinder lege i. Uderummet er – på samme måde som indenfor – et læringsrum, hvor de voksne er opmærksomme på børnenes leg, så de voksne kan træde til, når der er brug for hjælp.

 

Frokostordningen

Tryllefløjtens køkken laver mad til alle børn i Tryllefløjten samt til udflyttergruppen Elverhaven. I køkkenet står Gitte og Linda bag kogepladerne og laver den lækreste mad – og det endda med et smil og en kvik bemærkning.