Spring til indhold

Meditations øvelse 4

Stress af ved at give dig hen i en smuk solnedgang eller solopgang.

Meditation ved solnedgang og solopgang



Til alle tider har mennesker mediteret ved solopgang og solnedgang for på denne måde at opleve naturen stå op og gå til ro. Som travle bymennesker mister vi let fornemmelsen for døgnets naturlige rytme. Du kan genvinde denne fornemmelse ved at stå op sammen med naturen ved solopgang og opleve, hvordan alt liv i naturen vågner. Eller du kan falde til ro efter en lang dags aktiviteter, når solen går ned, og naturen går til ro.

Både daggry og tiden omkring solnedgang er gode tidspunkter at meditere på. I disse overgangsperioder føles det som om, man har en dybere adgang til naturens mysterium.

Start meditationen kort tid før solen står op, eller når den er ved at gå ned. Sæt dig et sted, hvor du har et godt udsyn, og start med at lukke øjnene og tage nogle få dybe vejrtrækninger. Giv slip på alle dagligdagens spekulationer, gøremål og bekymringer.

Åbn nu langsomt øjnene og ret opmærksomheden i retning mod den opgående eller nedstigende sol, uanset om der er skyer for eller ej.

Åbn bevidstheden og sanserne for den forvandling, der sker for øjnene af dig. Betragt de skiftende farver på himlen og lad både farverne og solens stråler nære dig mentalt og fysisk. Oplev samhørigheden med naturen.

Hvis det er solopgang, så forestil dig, at du fyldes med ny energi og nyt liv gennem solens stråler, mens du ved solnedgang mediterer på fred og stilhed for dig selv og andre.

Forholdsregel: Undgå naturligvis at kigge direkte på solen for længe.

Opdateret 04-01-2017

By- og Kulturforvaltningen