Spring til indhold

Meditations øvelse 3

Stress af eller meditere samtidig med at du går.

 Gående meditation

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Når vi går en tur gennem parken eller i naturen, er vores sind ofte beskæftiget med alle mulige tanker om ting, der skete tidligere på dagen, eller noget vi skal foretage os senere. Derfor lægger vi knapt nok mærke til alle lydene, duftene og farverne omkring os.

Som bymennesker vænner vi os til at leve en stor del af tiden ”oppe i hovedet”, og derved mister vi nærværet og den umiddelbare sanselighed. Det er som om, vi altid er på vej et eller andet sted hen. Som om vi altid er lidt foran os selv. Vi har så travlt med at nå vores mål, at vi helt glemmer at nyde selve rejsen. Som om kroppen er ét sted, og sindet et helt andet sted.

Næste gang du går en tur, så øv dig i at være fuldt nærværende og opmærksom, mens du bevæger dig. Start med at være opmærksom på din egen krop, der bevæger sig og på hvert eneste skridt, du tager. Lad sind og krop være helt det samme sted.

Mærk også din forbindelse med jorden, du går på. Bevæg dig i et roligt tempo, og vær fuldt tilstede med hver eneste lille bevægelse, du foretager dig.

Husk også vejtrækningen indimellem. Giv dig selv lov til at mærke vejtrækningen og den friske luft, du ånder ind. Efter noget tid retter du opmærksomheden mod lydene, duftene og farverne omkring dig. Åbn dine sanser, og giv dig selv lov til at opleve alle ting uden at analysere. Oplev naturen, som om det er første gang, du ser blomsterne eller hører ænderne skræppe - uden erindringens eller tankernes filter, som en ren sansende tilstedeværelse. En vågen opmærksomhed i nuet som inkluderer alt.

 

Opdateret 04-01-2017

By- og Kulturforvaltningen