Spring til indhold

Regler og lovgivning

Hvordan er det nu med registrering af forening, CVR, Nemkonto, forsikring og børneattest? - find svar på alt det formelle på disse sider.

Når man starter en forening, er der en række trin, man skal igennem. Man skal blandt andet registrere sin forening i CVR og oprette Digital Postkasse. Når man begynder at rekruttere frivillige, er der også en række forhold, der skal være på plads: forsikring, evt. børneattester og regler for frivillige, der er på dagpenge eller efterløn. 

Alle disse forhold er beskrevet kort her på siden med links til, hvor du kan finde mere information og komme i gang som forening. 

Har du brug for personlig rådgivning og vejledning til opstart af din forening, anbefaler vi, at du tager kontakt til Frivilligcenter Odense (frivillige sociale foreninger), Fritid og Eliteidræt (folkeoplysende foreninger) eller Kulturkontakten (for arrangører af kulturelle events).


Du er selvfølgelig også meget velkommen til at kontakte Center for Civilsamfund, som kan guide dig videre.

Opdateret 12-03-2018

By- og Kulturforvaltningen