Sådan er Bynet 2021 blevet til
Bynet 2021 er udarbejdet af en projektgruppe bestående af Odense Kommune, Odense Letbane, FynBus og rådgiverfirmaet COWI.
Kontaktinformation
Byudvikling
Nørregade 36
5000 Odense C
66 13 13 72
Husk altid at bruge Digital Post til personfølsomme oplysninger.
Digital Post
COWI vandt udbuddet om at blive rådgiver på opgaven og har siden januar 2018 afviklet fire workshops, afholdt møder med interessenter og lavet en markedsanalyse. Dertil er der blevet afholdt to offentlige høringer og møder med vigtige råd og fora såsom Ældrerådet, Handicaprådet, Odense Fælleselevråd og Odenses ungdomsuddannelser.
Det store forarbejde resulterede i én anbefaling til et samlet rutenet: Bynet 2021, som var i offentlig høring 27/3 2019-14/4 2019. Der indkom 310 svar, herunder mange indsigelser til den manglende busbetjening af Allesø, Lumby og Brændekilde samt nedlæggelsen af Citybussen.
I oktober og november 2021 blev det besluttet, at Citybussen fortsætter med at køre i hele 2022 samtidig med, at borgerne i Højby, Allesø, Stige, Seden og Søhus får busbetjening på niveau med tidligere. Desuden bevares buskørslen generelt i de tidlige timer mellem klokken 6 og 9 lørdag og søndag.
Tidslinje for arbejdet med Bynet 2021
September 2017
|
By- og Kulturudvalget vedtager syv planlægningsprincipper.
|
Oktober 2017
|
Budget 2017.
|
Januar 2018
|
Workshop 1: Opstart.
|
Juni 2018
|
Workshop 2: Udvikling af scenarier.
|
September 2018
|
Workshop 3: Godkende scenarier.
|
September 2018
|
By- og Kulturudvalget drøfter de tre scenarier.
|
Oktober 2018
|
Offentlig høring af to scenarier.
|
December 2018
|
By- og Kulturudvalget orienteres om høringssvar.
|
Januar 2019
|
Workshop 4: Endeligt busnet.
|
Marts 2019
|
By- og Kulturudvalget orienteres om anbefaling og rådgivers rapport.
|
Marts - april 2019
|
Offentlig høring og møder med borgere og andre interessenter.
|
Maj 2019
|
By- og Kulturudvalget drøfter anbefaling og høringssvar.
|
Juni 2019
|
By- og Kulturudvalget træffer endelig beslutning om Bynet 2021.
|
Juni 2019
|
FynBus og Odense Kommune planlægger nettet i detaljer.
|
April 2020
|
By- og Kulturudvalget godkender mindre justeringer i Bynet 2021.
|
Oktober 2020
|
By- og Kulturudvalget beslutter hvordan Bynet 2021 skal implementeres.
|
Oktober 2021
|
By- og Kulturudvalget vedtager optimeringer i den kollektive trafik, samt tilbagekøber de besparelser der ellers var besluttet.
|
November 2021
|
By- og Kulturudvalget beslutter den konkrete omprioritering af midler som følge af drøftelser fra oktober 2021.
|
April 2022
|
Opstartstidspunkt for Bynet 2021 fastslås til den 31. juli.
|
Maj 2022
|
Odense Letbane sættes i drift.
|
Juli 2022
|
Bynet 2021 træder i kraft.
|
De 7 planlægningsprincipper:
I september 2017 vedtog By- og Kulturudvalget 7 planlægningsprincipper, som skulle bruges i arbejdet med designet af det nye busnet.
- Det skal tilstræbes, at så mange som muligt har under 400 meter til et busstoppested, men busserne skal som hovedregel ikke køre på de mindre lokalveje
- De nuværende byområder og korridorer fastholdes så vidt muligt i det nye rutenet
- Frekvensen skal tilpasses passagergrundlaget, så højeste frekvens tilfalder ruter med flest passagerer
- Der kan indtænkes afkortede busruter i rutenettet
- Teletaxaordninger indtænkes i rutenettet for områder i Odense kommune med begrænset passagergrundlag til en bus
- Rådgiver skal undersøge, om letbanen giver anledning til at gå bort fra stjernestrukturen i opbygningen af rutenettet
- Udvikling omkring førerløse busser tænkes med ind i planlægningen, afstemt med det teknologiske stade