Spring til indhold

Til dig, der er virksomhedsejer

Anvisninger, svar på spørgsmål m.m. til virksomheder om transport og betalingsbetingelser for fakturaer fra Odense Kommune i forbindelse med Covid-19 (coronavirus)

Oftest stillede spørgsmål og svar

 

Hvor kan jeg få hjælp og 1:1-vejledning på mine spørgsmål om corona og min virksomhed?

På Erhvervskontaktens side om corona og din virksomhed har vi samlet et overblik over, hvor du kan få hjælp og vejledning - og med hvad. Du kan også ringe til Erhvervskontaktens hotline

 

Jeg har en virksomhed, hvor jeg ikke har arbejde nok til alle mine ansatte. Jeg vil gerne benytte mig af arbejdsfordeling,  hvad gør jeg? 

Du kan ringe til Virksomhed & Arbejdskraft på telefon 63 75 63 63 eller på mail virksomhedsservice@odense.dk , hvor vi kan vejlede dig i brugen af arbejdsfordeling. 

Jeg er en selvstændig, der er i karantæne eller smittet med Covid-19, kan jeg få sygedagpenge?

Ja. Og loven er nu ændret, så du får sygedagpenge fra dag 1. Du kan læse mere på virk.dk, hvor du skal vælge Nemrefusion – sygedagpenge – vejledning. Har du spørgsmål så ring til Refusion & Sygedagpenge på 6375 8300.

Jeg har en medarbejder, der er i karantæne eller smittet med Covid-19, kan jeg få refusion?

Ja. Og loven er nu ændret, så du får refusion fra dag 1. Du kan læse mere på virk.dk, hvor du skal vælge Nemrefusion – sygedagpenge – vejledning. Har du spørgsmål så ring til Refusion & Sygedagpenge på 6375 8300.

Hvis medarbejder har været i selskab med en person smittet med COVID-19, kan der så udbetales refusion?

Ja. Hvis det antages, at personen har haft kontakt til en anden person smittet med COVID-19, og som sundhedsmyndighederne anbefaler at blive hjemme så andre ikke smittes.

 

Er der ændringer i betalingsbetingelserne for fakturaer fra Odense Kommune?

Økonomiudvalget vedtog den 17/3 2020 en hjælpepakke til erhvervslivet. Et af initiativerne er, at der sættes ekstra fokus på at reducere ekspeditionstiden for behandling af fakturaer.

 

Det betyder konkret, at virksomhederne skal fremsende fakturaer som normalt, og at Odense Kommune vil sikre en hurtigt betaling for at hjælpe med at forbedre virksomhedernes likviditet.

 

Økonomiafdelingerne i forvaltningerne vil betale regningerne per dags dato frem for til den anførte betalingsfrist. Regningerne håndteres hurtigst muligt i den rækkefølge, de ligger (modtagelsesdato), og betales efter fakturaen er godkendt i den afdeling, som har bestilt varen/ydelsen.

 

Se nyheden om Erhvervspakken her.

 

Hvilke tidsregler er der for varelevering i Odense?

Odense Kommune dispenserer fra alle administrative bestemmelser eller påbud, der fastsætter støjkrav og tidsbegrænsning for levering af dagligvarer til butikkerne. Det bliver således muligt at levere dagligvarer hele døgnet – også aften, nat og weekend. Dispensationen gælder til og med den 14. april 2020.

 

Hvordan forholder jeg mig til miljøzonerne, når jeg skal aflevere varer i Odense?

Der er givet dispensation fra bekendtgørelse om krav til dieseldrevne lastbiler, busser og varebiler i kommunalt fastlagte miljøzoner m.v.
Dette betyder, at lastbiler, som skal benyttes til levering af dagligvarer, får adgang til miljøzonen, selv om de ikke efterlever partikelfilterkravet i miljøzonerne. Dette gælder til og med den 14. april 2020.

By- og Kulturforvaltningen