Spring til indhold
Nyhed

Dans, sang og musik træner dagplejebørns motorik og sprog

15-12-2015

Odense Kommune har netop haft 19 dagplejere på kursus i at blive endnu bedre til at arbejde med rytmik og bevægelse. Til daglig arbejder de i en af de dagplejer, der er kendetegnet ved at have et særligt fokus på rytmik og bevægelse. Samtidig har dagplejerne fået en kuffert med hjem, hvori der for eksempel er en kazoo, en tamburin, maraccas, silketørklæder og små sandposer til balanceøvelser – alt sammen ting, som dagplejerne skal bruge til at træne sprog, rytmik og bevægelse sammen med dagplejebørnene

 

- Det er en investering i vores børn, når vi investerer i uddannelse af vores dagplejere. Og når dagplejerne professionelt bruger musikalske aktiviteter og bevægelse, styrker de både børnenes sociale kompetencer, sprog og motorik. Og det er vigtigt for børnenes trivsel, at dagplejerne kan understøtte dem i at få nogle succesoplevelser, der gør dem robuste, siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen (R).

 

”Det bobler inden i mig”

Sådan siger temadagplejer Pia Ziegler efter at have været på en ti uger lang uddannelse, der handler om leg, musik og bevægelse. Og ifølge forskningen er det en rigtig god ide at have fokus på motorik og bevægelse, fordi der er en klar sammenhæng med indlæring uanset alder.

 

Ziegler bor i Højby, hvor hun dagligt modtager tre børn i alderen 0-3 år til en dagligdag, hvor de trutter som elefanter eller ruller sig som slanger til sang og musik, får tegnet historier på deres ryg eller leger med instrumenter fra musikkufferten.

 

- Jeg har altid selv spillet på guitar og brugt det sammen med børnene. Men nu har jeg både fået nye ideer og er blevet mere bevidst om de ting, jeg gør. Aktiviteterne er blevet mere målrettede, og jeg bruger musik og bevægelse hver eneste dag sammen med børnene. Alle dagplejere burde simpelthen have lov til at få sådan et kursus, siger Pia Ziegler. Pia Ziegler har været dagplejer i 25 år, og det er første gang, hun har fået uddannelse af længerevarende karakter.

 

Huset var ommøbleret

Også Victorias mor, Anja Nielsen, har registreret, at noget er anderledes, efter at Pia Ziegler er kommet tilbage efter endt uddannelse:

 

- Legeværelset var lavet helt om. Det var mere plads til at bevæge sig på, og det var blevet indrettet i temaer. Både i stuen og køkkenet var der kommet en balancebom, siger hun.

 

Anja Nielsen er blevet så begejstret for det, der sker i dagplejen, at hun har købt adgang til notebook til toårige Victoria. Sådan en har Pia Ziegler også, og den indeholder de samme sange og øvelser, som børnene bruger i dagplejen. Victoria kan derfor også lave Hoppeloppesang og andre sjove ting derhjemme.

 

- Pia har hele tiden arbejdet meget med musik, men nu er der kommet større variation og mere sammenhæng i det, hun gør. Og vi får hele tiden at vide, hvad hun arbejder med lige nu, og om det for eksempel skal styrke de sociale kompetencer eller bestemte sanser. Vi synes, at Victoria har lært en masse, siger Anja Nielsen.

 

Anja Nielsen ville oprindeligt helst have haft Victoria i vuggestue, men valgte at afprøve dagplejen. Den er hun blevet så glad for, og hun vil søge om at Victorias lillebror, Aleksander på tre måneder, også kan blive passet hos Pia Ziegler, når den tid kommer.