Spring til indhold

Ofte stillede spørgsmål vedrørende befordring

Her kan du finde svar på en del spørgsmål vedr. befordring.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Hvem kører mit barn?

Dit barns skolekørsel bliver varetaget af Taxa Fyn, der i nogle tilfælde vil benytte sig af underleverandører. Dvs. at dit barns taxa ikke nødvendigvis vil være en fra Taxa Fyn. Taxa Fyns underleverandører er naturligvis godkendt af Odense Kommune.

Bemærk: Uanset hvilket taxaselskab dit barn kører med, er det Taxa Fyn, som du skal henvende dig til ved akutte aflysninger. 

Hvad hvis jeg vil aflyse eller ændre en af mit barns ture?

Har du ændringer til dit barns kørsel (adresseskift, planlagte aflysninger så som ferier osv.), skal du hurtigst muligt kontakte Mobil i Odense på e-mail eller telefon, dog senest sidste hverdag før og inden kl. 10. Husk også at give skolen besked om disse ændringer.
HUSK at oplyse dit barns navn og cpr. nr. og skrive udførligt hvilken ændring eller aflysning du ønsker.

Ved akutte aflysninger på dagen eller dagen før skal du kontakte Taxa Fyn hurtigst muligt.

Bemærk: Vi opfordrer til, at dit barn har et fast kørselsmønster. Når du foretager ændringer i tiderne, påvirker det planlægningen af ruten og dermed også andre børns afhentnings- og ankomsttider. Med andre ord: Jo færre ændringer du foretager, jo mere faste ruter kan vi tilbyde dit barn og de andre børn på turene.

 

Kørsel i skoleferieperioder

Som udgangspunkt er der ikke kørsel i skolernes ferier og på fridage. Ønsker du kørsel til dit barn skal dette meddeles Mobil i Odense senest 5 uger før. På enkelte skoler kræves der særlig bevilling for at køre i ferier.

 

Hvad skal jeg vide om mit barns afhentning og hjemkomst?

Dit barns afhentningstidspunktet kan variere +/- 10 minutter (i forhold til det ca. afhentningstidspunkt, som du har fået oplyst af Taxa Fyn), da kørslen kan være påvirket af bl.a. trafik og andre elevers fravær.

 

Bemærk, at afhentningstidspunktet om morgenen kan variere mere end de +/- 10 minutter om vinteren, de dage hvor der er sne og glatte veje. Dit barn skal derfor være klar tidligere end normalt, da taxachaufføren på vinterdage ofte vil starte sin rute tidligere, fordi det kan tage længere tid at køre turen i dårligt vejr.

Chaufføren må af sikkerhedsmæssige årsager ikke forlade taxaen. Derfor er det vigtigt, at barnet er klar, når vognen ankommer (dog skal chaufføren vente i tre minutter). Hvis dit barn ikke når sin taxa, er det dit eget ansvar at få barnet i skole.

Har du afkrydset voksenkontakt ved hjemkomst, er det vigtigt, at du er klar til at tage imod barnet, når taxaen ankommer om eftermiddagen.

Der kan kun bevilges befordring til elever til og fra skole. Specialklasseelever kan efter aftale med Mobil i Odense befordres til og fra SFO.

Ekstraordinære aftaler (såsom at medbringe cykel eller legekammerater) skal bevilges gennem Mobil i Odense. Legekammerater kan kun køre med, hvis de selv er bevilget kørsel, og der i øvrigt er plads i taxaen. Cykler kan kun medbringes, hvis det er et led i barnets undervisning, eller hvis eleven kan cykle hjem.

 

Kan jeg modtage kørselsgodtgørelse?

Hvis du har mulighed for selv at køre dit barn til og fra skole, kan du søge kørselsgodtgørelse. Kontakt Mobil i Odense for mere information.
  

SMS-service

Du har mulighed for at tilmelde dig Taxa Fyns SMS-service, hvor du modtager en SMS kort før vognens ankomst. Ønsker du at benytte dig af servicen, skal du skrive til Mobil i Odense. Det er kun muligt at tilmelde ét telefonnummer. Har du fastnettelefon, har du mulighed for at blive ringet op af en maskine, der meddeler vognens ankomsttidspunkt. Det er fortsat vigtigt at du holder øje med taxaen, da en SMS kan være forsinket eller udeblive.

Hvad hvis jeg ønsker at klage over mit barns kørsel?

Ønsker du at klage over kørslens udførelse, kan du skrive til Mobil i Odense.

By- og Kulturforvaltningen