Kan jeg fritages for Digital Post?

Du kan anmode om at blive fritaget for obligatorisk Digital Post, hvis du opfylder visse kriterier. Ansøgning om fritagelse skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice.

Selvbetjening

Selvbetjeningsoversigt

Husk at du skal bestille tid, inden du møder op i Borgerservice.

Bestil tid

Betingelsen for, at du kan opnå fritagelse, er, at du under strafansvar skriver under på, at du opfylder mindst én af følgende begrundelser for fritagelse:

• Du har en fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer dig i at anvende Digital Post.
  • Du kan ikke dansk, hvilket gør det meget svært for dig at anvende Digital Post.
  • Du er permanent udrejst af Danmark eller ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
  • Du har ikke adgang til computer i dit hjem eller opholdssted.

Ansøgning om fritagelse skal ske ved personligt fremmøde i Borgerservice

Du kan anmode om fritagelse i Odense Kommune ved at møde personligt op i Borgerservice. Det er ikke muligt at sende en ansøgning til kommunen.

I Borgerservice skal du udfylde en ansøgningsblanket. Husk personlig legitimation i form af f.eks. Sundhedskort.

Jeg kan ikke selv møde op i Borgerservice

Du kan give fuldmagt til, at en anden person anmoder om fritagelse på dine vegne. Fuldmagtshaver skal møde personligt op i Borgerservice. Bemærk, at hvis anmodningen sker via en fuldmagtshaver, skal noget af blanketten udfyldes, før det personlige fremmøde. Find blanketten til fritagelse ved fuldmagt her.

Borgmesterforvaltningen